Celiac

הערכת השכיחות של מחלות מפרקים בחולי צליאק (J Gastroenterol Hepatol)

בכתב העת Journal of Gastroenterology and Hepatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, בו לא זוהה שיעור גבוה של Spondyloarthritis (SpA) בחולים עם מחלת צליאק. מנגד, החוקרים זיהו שיעור מוגבר של מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס, לופוס, סוכרת שאינה תלויה באינסולין ופסוריאזיס.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את שכיחות SpA בחולים עם מחלת צליאק, ואת ההשפעה האפשרית של דיאטה נטולת-גלוטן על מחלת המפרקים בחולים אלו. לשם כך, הם התבססו על מחקר עוקבה פרוספקטיבי, המבוסס על שאלונים, להערכת נוכחות או העדר SpA בחולים עם מחלת צליאק ומשתתפים ללא צליאק.

365 מבין 590 חולים עם צליאק השתתפו במחקר הנוכחי (60.3%). ב-99% האבחנה אושרה באמצעות בדיקה אובייקטיבית (79% בעקבות ביופסיה של המעי הדק, 19.8% בעקבות בדיקת דם ו-3.9% בעקבות בדיקת צואה). דווח על 131 מקרים של דלקת מפרקים (37%) בחולים עם מחלת צליאק.

מבין ששת חולי צליאק עם SpA Seronegative, ארבעה אובחנו עם Sacroiliitis, שניים אובחנו עם Ankylosing Spondylitis וחולה אחד אובחן עם Psoriatic Arthritis, זאת בהשוואה למקרה אחד של Ankylosing Spondylitis וחמישה מקרים של Psoriatic Arthritis במשתתפים ללא מחלת צליאק.

אוסטיאוארתריטיס (89 לעומת 59 חולים) הינה האבחנה הנפוצה ביותר עליה דיווחו המשיבים. שיעור גבוה יותר של חולים שסבלו משלשולים (94%) ואנמיה (81%) דיווחו על שיפור עם דיאטה נטולת-גלוטן, בהשוואה לתסמיני דלקות מפרקים (30%). מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס (10.6% לעומת 0.4%), סוכרת שאינה תלויה באינסולין (2.2% לעומת 1.7%), לופוס (1.1% לעומת 0%) ופסוריאזיס (12.9% לעומת 5.5%) היו נפוצים יותר בחולי צליאק.

השכיחות של מחלת קרוהן, Ulcerative Colitis, תסמונת שיוגרן, PBC (Primary Biliary Cirrhosis) ו-PSC (Primary Sclerosing Cholangitis) נעה סביב 1%.

מניתוח סטטיסטי של הנתונים עלה קשר משמעותי בין דיווח על דלקת מפרקים בחולי צליאק ובין השכלה תיכונית, או פחות (יחס סיכויים של 2.01, p<0.003), גיל של 60 שנים ומעלה (יחס סיכויים של 4.13, p<0.001) ואוסטיאופורוזיס (יחס סיכויים של 2.78, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין קשר בין מחלת צליאק ובין וספונדילוארתריטיס, אך זוהה קשר בין המחלה של המעי הדק ובין מספר מחלות אוטואימוניות.

J Gastroenterol Hepatol. 2013;28(1):99-105

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה