Celiac

עליה ברמות Zonulin בדם מעלה חשד למחלת צליאק (Pediatrics)

רמות Zonulin עולות באופן משמעותי בילדים בחודשים הקודמים לאבחנה של מחלת צליאק, רמז לכך שאלו עשויות לשמש כסמן לבדיקות סקר של ילדים בסיכון למחלת צליאק, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics.

במשך למעלה מעשור, חוקרים ממסצ’וסטס בחנו כיצד לנבא ולמנוע מחלה אוטואימונית, כאשר מחלת צליאק שימשה כמודל. מדגם לידה הקרוי Celiac Disease, Genomic, Environmental, Microbiome and Metabolomic Study סייע לחוקרים בנושא.

במחקר הבינלאומי עקבו אחר למעלה מ-600 תינוקות בסיכון למחלת צליאק עקב סיפור משפחתי של המחלה האוטואימונית. החוקרים אספו נתונים קליניים ודגימות מהלידה ועד להתפתחות מחלת צליאק או עד גיל 10 שנים, במטרה לקבוע את המהלך לפני, במהלך ואחרי התפתחות המחלה האוטואימונית.

החוקרים בחנו 51 משתתפים במדגם שפיתחו מחלת צליאק במהלך תקופת המחקר ו-51 ביקורות, כולם בגילאי 1-7 שנים. לאחר מכן, הם מדדו את רמות Zonulin בדם ובחנו אם ניתן לזהות שינויים ברמות Zonulin בחודשים ובשנים שטרם אבחנת מחלת צליאק בקבוצת המקרים, תוך השוואה לשינויים ברמות Zonulin באלו שלא פיתחו מחלת צליאק.

בסופו של דבר, החוקרים מצאו כי בילדים שפיתחו אוטואימוניות של מחלת צליאק תועדה עליה משמעותית ברמות Zonulin ב-18.3 חודשים שטרם אבחנת המחלה, בהשוואה לאלו ללא עדות לנוגדנים אופייניים למחלת צליאק. מגמות רמות Zonulin הושפעו רק מעליה במספר מחזורי טיפול אנטיביוטי, אשר הוביל לעליה בעקומת רמות Zonulin לאורך הזמן באלו עם אוטואימוניות של מחלת צליאק.

החוקרים הופתעו לגלות כי מגמת רמות Zonulin החלה לעלות כבר 18 חודשים לפני הופעת מחלת צליאק, כאשר להערכתם מדובר בשלב מוקדם מהצפוי. הם גם הופתעו לגלות כי רמות Zonulin הושפעו ממספר מחזורי טיפול אנטיביוטי בקבוצת המקרים, אך לא בביקורות.

המסר לרופאי המשפחה ורופאי ילדים הוא כי סמנים בדם עשויים לסייע בחיזוי התפתחות מחלות בעתיד. במחקר הנוכחי טיפול אנטיביוטי השפיע על רמות Zonulin לאור הזמן, ולכן, עשוי להשפיע על הסיכון להתפתחות מחלת צליאק. ממצאים אלו תומכים בשימוש מושכל בתרופות אנטיביוטיות.

בשלב הבא מתכננים החוקרים לבחון כיצד חשיפה לטיפול אנטיביוטי משפיעה על רמות Zonulin ולאשר את הממצאים הללו במדגם נוסף, במידת האפשר.

Pediatrics, Dec 8, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה