Cholesterol/Lipid disorders

התועלת של טיפול בסטטינים למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם בקשישים ממוצא אסיאתי (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לטיפול בסטטינים השפעה חיובית כאשר ניתנים במסגרת מניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם בקשישים ממוצא אסיאתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הזדקנות האוכלוסייה הינה מגמה עולמית, כאשר בקשישים סיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית טרשתית ותמותה משנית לכך. לסטטינים השפעה מגנה מפני אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלה קרדיווסקולארית טרשתית, אך בניגוד לעדויות הרבות התומכות בטיפול במסגרת מניעה שניונית, התועלת של תרופות אלו במניעה ראשונית בקשישים אינה מוכחת היטב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות של סטטינים בקשישים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. החוקרים התבססו על מאגרי National Taiwan University Hospital Integrated Medical Database ועל נתוני ה-National Health Insurance Research Database בטאיוואן. חולים בגילאי 65 שנים וללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם זוהו בין תחילת פברואר בשנת 2008 ועד סוף שנת 2015.

לחולים שהחלו טיפול חדש בסטטינים התאימו החוקרים ארבעה ביקורות שלא קיבלו את הטיפול התרופתי. התוצאים שנבחנו היו אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותמותה מכל-סיבה.

מדגם המחקר כלל 2,761 חולים שהחלו לראשונה טיפול בסטטינים ו-9,503 חולים שלא קיבלו טיפול בסטטינים; גיל המשתתפים הממוצע עמד על 71.8 שנים ו-63% היו נשים.

לאחר חציון מעקב של 4.8 שנים, טיפול בסטטינים לווה בסיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.52-0.98) ולתמותה (יחס סיכון של 0.72, רווח בר-סמך 95% של 0.55-0.93), לאחר תקנון לשינויים לאורך הזמן ברמות LDL בדם.

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין תתי הקבוצות השונות שנבחנו במחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי סטטינים יעילים כטיפול למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם בקשישים ממוצא אסיאתי.

 

Int J Cardiol, Nov 23, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה