Cholesterol/Lipid disorders

רמות טריגליצרידים מוגברות מלוות בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית שאינם תחת טיפול בסטטינים (Semin Arthritis Rheum)

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) שאינם תחת טיפול בסטטינים, רמות טריגליצרידים מוגברות מלוות בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין ארבעת המרכיבים של פרופיל שומנים – כולסטרול כולל, טריגליצרידים, LDL ו-HDL – בתחילת המחקר ובין משלב סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית שלא טופלו בסטטינים וללא היסטוריה של אירועים קרדיווסקולאריים.

מחקר העוקבה כלל 15,126 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית שלא טופלו בסטטינים. התוצא העיקרי היה משלב של אירועים קליניים, כולל אוטם לבבי, אירוע מוחי, רה-וסקולריזציה כלילית ותמותה קרדיווסקולארית. החוקרים השוו את שיעורי היארעות והסיכון לאירועים קליניים בהתאם לכל מרכיב בפרופיל השומנים.

לאורך מעקב חציוני של 4.70 שנים, שיעורי היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עמדו על 7.27 מקרים ל-1,000 שנות-אדם. מבין ארבעת המרכיבים בפרופיל השומנים, רק רמות טריגליצרידים גבוהות נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים היה גבוה יותר משמעותית ברבעון השלישי (יחס סיכון מתוקן של 1.35, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.78) והרביעי (יחס סיכון מתוקן של 1.74, רווח בר-סמך 95% של 1.33-2.28) של רמות טריגליצרידים התחלתיות, בהשוואה לרבעון התחתון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית שאינם תחת טיפול בסטטינים. לאור זאת, באוכלוסיית חולים זו תתכן תועלת אפשרית בבדיקות סקר והתערבות לטיפול ברמות טריגליצרידים גבוהות.

Semin Arthritis Rheum, Oct 5, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה