Cirrhosis

תוצאות מבטיחות לבדיקת דם חדשה לזיהוי סרטן כבד בשלב-מוקדם (Hepatology)

חוקרים פיתחו בדיקת דם העשויה לזהות ממאירות של הכבד בשלב מוקדם ולהביא לעליה בסיכוי לטיפול להשגת ריפוי ושיפור הפרוגנוזה של החולים, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Hepatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Hepatocellular Carcinoma הינו הגורם המוביל לממאירות ראשונית של הכבד ומופיע בעיקר בחולים עם שחמת כבד או זיהום כרוני בנגיף HBV. הפרוגנוזה של HCC היא גרועה, בעיקר בשל מחלה בשלב מתקדם בעת האבחנה.

ההנחיות הנוכחיות ממליצות על מעקב באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד של הכבד פעמיים בשנה, עם או ללא בדיקת דם ל-Alpha Fetoprotein, בחולים בסיכון ל-HCC, אם כי הדיוק האבחנתי אינו אופטימאלי.

הביופסיה הנוזלית החדשה מבוססת על שלפוחיות חוץ-תאיות (Extracellular Vesicles) על-רקע HCC לקביעת מדד HCC EV ECG Score להבחנה בין חולים עם HCC בשלב מוקדם ובין ביקורות בסיכון עם שחמת כבד על-בסיס דגימת פלזמה של 400 מיקרוליטר.

במחקר מקרה-ביקורת בשלב 2 להערכת הסמן, החוקרים בחנו את דגימת הדם במדגם אימון שכלל 106 חולים, מהם 45 חולים עם HCC בשלב מוקדם שלא קיבלו טיפול קודם ו-61 חולים עם שחמת כבד, ומדגם ולידציה שכלל 72 משתתפים, מהם 35 חולים עם HCC בשלב מוקדם ו-37 חולים עם שחמת כבד.

החוקרים מדווחים כי מדד HCC EV ECG Score הדגים דיוק מצוין להבחנה בין HCC ובין שחמת כבד, עם שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.95 במדגם האימון ושל 0.93 במדגם הוולידציה. הדיוק האבחנתי נותר מצוין בתתי-אוכלוסיות לפי האתיולוגיה של HCC ואלו עם גידולים במסגרת קריטריוני מילאן.

הוספת רמת Alpha-Fetoprotein בדם למדד HCC EV ECG Score לא הובילה לשיפור הדיוק בהבחנה בין HCC ובין שחמת כבד.

החוקרים כותבים כי יש לאשר את השימושיות הקלינית של בדיקת הדם במחקר גדול יותר בשלב 2 ומחקר נוסף בשלב 3 ולכן הם מתכננים להשלים מחקרים גדולים יותר בנושא.

 

Hepatology, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה