Cirrhosis

התועלת של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 בחולים עם סוכרת מסוג 2 ושחמת כבד (Clin Gastroenterol Hepatol)

טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשוי להפחית את הסיכון לתמותה, מחלות לב וכלי דם, שחמת כבד לא-מפוצה ואי-ספיקת כבד במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 ושחמת כבד מפוצה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה שהתבסס על נתונים ממאגר National Health Insurance Research Database בטאיוואן. הם השלימו ניתוח PSM (או Propensity Score Matching) ליצירת 467 זוגות תואמים של מטופלים ולא-מטופלים בתכשירים ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (גיל ממוצע של 57 שנים) עם שחמת כבד מפוצה וסוכרת מסוג 2.

התוצאים העיקריים שנבחנו כללו את שיעורי התמותה מכל-סיבה, אירועים קרדיווסקולאריים, שחמת כבד לא-מפוצה ותוצאים נוספים.

לאורך מעקב ממוצע של כשלוש שנים, שיעורי התמותה ל-1,000 שנות-אדם עמדו על 27.5 בקרב מטופלים בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לעומת 55.9 באלו שלא טופלו בתכשירים אלו.

טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הפחית משמעותית את הסיכון לתמותה (יחס סיכון מתוקן של 0.47), אירועים קרדיווסקולאריים (יחס סיכון מתוקן של 0.60), שחמת כבד לא-מפוצה (יחס סיכון מתוקן של 0.70), אנצפלופתיה כבדית (יחס סיכון מתוקן של 0.59) וכשל כבדי (יחס סיכון מתוקן של 0.54).

משך טיפול מצטבר ארוך יותר של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לווה בסיכון נמוך יותר לסיבוכים אלו, בהשוואה לחולים שלא טופלו בתכשירים אלו.

ממצאי המחקר מעידים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשויים לשמש כאפשרות טיפול חשובה בחולים עם סוכרת ושחמת כבד. עם זאת, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור התוצאות ולבחון את מנגנוני הפעולה של תרופות אלו בחולים עם שחמת כבד.

Clin Gastroenterol Hepatol, June 16, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה