Complementary and Alternative

התועלת של אקופונקטורה לטיפול בליקוי קוגניטיבי קל על-רקע מחלות כלי דם (Heliyon)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Heliyon מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, מהן עולה תועלת להוספת אקופונקטורה לטיפולים אחרים לשיפור ליקוי קוגניטיבי קל על-רקע מחלות כלי דם. עם זאת, לאור נתונים מוגבלים בנושא, החוקרים קוראים להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרים באיכות גבוהה ומעקב ארוך על-מנת לאשר את התועלת של אקופונקטורה באוכלוסיית חולים זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ליקוי קוגניטיבי קל וסקולארי הינה הפרעה נפוצה משנית למחלות כלי דם, המופיעה לעיתים קרובות לאחר אירוע מוחי. חולים רבים מטופלים במשלב אקופונקטורה עם טיפולים אחרים, אם כי אין עדויות רבות אודות התועלת של התערבות זו. מטרת הסקירה הנוכחית הייתה לבחון את היעילות של אקופונקטורה בטיפול בליקוי קוגניטיבי קל משנית למחלות כלי דם.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי CNKI, Wanfang, VIP, CBM, Cochrane Library, PubMed ו-Embase לזיהוי מחקרים שפורסמו עד 20 באוגוסט, 2022 וזיהו 32 מחקרים אקראיים ומבוקרים שנכללו בסקירה.

שיעור היעילות הכולל של אקופונקטורה לטיפול בליקוי קוגניטיבי קל על-רקע וסקולארי עמד על 3.06 (רווח בר-סמך 95% של 2.39-3.91), כאשר החוקרים זיהו הבדלים משמעותיים במדדי MoCA (או Montreal Cognitive Assessment), MMSE (או Mini-Mental State Examination), מדד Barthel Index ופעילויות יומיומיות (ADL) בין קבוצות הטיפול והביקורת, עם הבדלים ממוצעים משוקללים של 1.97 (p<0.05), 2.02 (p<0.05), 5.54 (p<0.05) ו-3.43 (p<0.05), בהתאמה.

היעילות הכוללת של אלקטרו-אקופונקטורה לטיפול בליקוי קוגניטיבי קל וסקולארי הייתה טובה יותר מקבוצת הביקורת (סיכון יחסי של 2.25, p<0.05). מדדי MoCA, MMSE, Barthel Index ומדדי ADL היו שונים משמעותית בין קבוצות הטיפול והביקורת, עם הבדלים ממוצעים משוקללים של 1.79 (p<0.05), 1.45 (p<0.05), 5.78 (p<0.05) ו-3.15 (p<0.05), בהתאמה.

לאור זאת, אקופונקטורה לבדה ובשילוב עם טיפול תרופתי הייתה עדיפה על טיפול תרופתי בלבד לשיפור תפקוד קוגניטיבי, כאשר לאלקטרו-אקופונקטורה יתרונות אפשריים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי להוספת אקופונקטורה לטיפולים אחרים, דוגמת טיפולים תרופתיים, עשויה להיות תועלת בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל על-רקע מחלות כלי דם. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים בנושא על-מנת לאשר את התועלת של התערבות זו.

Heliyon, Aug 9, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה