Complementary and Alternative

טיפול בדיקור הצליח להפחית כאבים באופן משמעותי אצל קצין שנפצע בעזה ואושפז במרכז הרפואי “בני ציון”

דיקור באוזן בבני ציון
שיטת "דיקור בשדה הקרב", שפותחה ע"י צבא ארה"ב, הביאה לשיפור במצבו של קצין ביחידה מובחרת שנפצע בעזה וטופל גם באמצעות טיפולי רפואה משלימה במרכז הרפואי בני ציון בחיפה.  

דיקור באוזן הצליח להפחית באופן משמעותי כאבים שמהם סבל קצין מילואים ביחידה מובחרת בצה”ל, שנפצע במהלך פעילות מבצעית בעזה בעת חשיפת פירים.

הקצין  בן 33 מחיפה, נפצע ברגלו עם פגיעה מפרקית וגרמית נרחבת אשר גרמה לכאבים עזים במיוחד.

הקצין פונה מעזה לטיפול ראשוני בביה”ח סורוקה בבאר שבע, ואושפז בהמשך במחלקה האורטופדית במרכז הרפואי בני ציון בשל הכאבים העזים בברכו. הוא טופל במשככי כאבים בעירוי דרך הוריד אולם הכאבים לא פחתו.

ד”ר שירה גינסברג , רופאה בכירה בפנימית ב’ ומומחית בראומטולוגיה שרכשה נסיון רב בשיטות לא תרופתיות להקלת כאב, הציעה לקצין טיפול בדיקור באוזן בשיטה המבוצעת בצבא ארה”ב בפצועים ונתגלתה כיעילה להפגת כאב. השיטה, המכונה “דיקור בשדה הקרב”, פותחה על ידי הצבא האמריקאי בשנות ה-2000 בצל מגפת התמותה מתרופות ממשפחת המורפיום, כדי להפחית את השימוש בתרופות אלו בקרב חיילים פצועים.

“רמת הכאב של הקצין לפני הדיקור היתה 8 מתוך 10”, סיפרה ד”ר גינסברג, “הוא לא הצליח לתפקד, ולא ישן בלילה. לא מצא תנוחה שאיפשרה אפילו הקלה מינימלית. כבר לאחר שעתיים מקבלת הטיפול, הקצין דיווח על ירידה משמעותית ברמת הכאב לדרגה 2 מתוך 10 ואחרי יומיים הכאב ירד ל-1. הוא הצליח לישון והדבר המדהים ביותר היה שהוא לא נזקק למשככי כאבים ונגמל מהם לחלוטין”.

הקצין עצמו סיפר כי ההשפעה של הדיקור הייתה כמעט מיידית: “כמו קסם הכאב פחת עד שנעלם כמעט לחלוטין”, הוא אמר והוסיף, “לפעמים בלילה אני לוקח כדור אקמול אם יש לי קצת כאבים, אבל זה ממש נדיר”.

שגיא גבריאלי , מרכז תחום רפואה סינית במרכז הרפואי בני ציון, הסביר כי הדיקור באוזן משפיע על אזורים במוח שאחראים על תפיסת הכאב: “מחקרים הראו כי הדיקור בשיטה זו מפחית את רמת הכאב ומסייע להחלמה מהירה יותר”.

הדיקור באוזן הוא טיפול בטוח ויעיל לטיפול בכאב. הוא אינו גורם לתופעות לוואי ויכול  לסייע בהפחתת השימוש בתרופות נרקוטיות. הדיקור נעשה בעזרת מחט מיוחדת שנשארת באוזן בין חמישה ימים לשבוע ונופלת לבד.

במרכז הרפואי בני ציון קיים מערך רפואה משלימה ייחודי בעולם בראשותם של פרופ’ אלעד שיף ודר’ שמואל אטיאס שמטמיע גישות מעולם הרפואה המשלימה בטיפוליים במאושפזים. דיקור בשדה הקרב הינו רק אחד מהכלים הטיפוליים שבאמצעותם אנשי צוות רפואי יכולים להקל על כאבים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה