Congenital heart disease

האם Valsartan עשוי לצמצם אם הסיכון הקרדיווסקולארי במטופלים עם יתר לחץ דם? (מתוך כנס ה-ESC)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- European Society of Cardiology (ESC) 2010, עולה כי Valsartan עשוי לצמצם את הסיכון לשבץ מוחי ולתעוקת חזה במאמץ, במטופלים הסובלים מיתר לחץ דם לא מאוזן וסיכון קרדיווסקולארי גבוה.

החוקרים מסבירים כי מחקר ה-KYOTO HEART כלל משתתפים בסיכון גבוה עם יתר לחץ דם, ומצא קשר בין טיפול ב-Valsartan ובין סיכון נמוך יותר לאירועים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים, מעבר להשפעת התרופה על הורדת לחץ הדם. בעבודה הנוכחית בדקו החוקרים את יעילות התרופה במניעה ראשונית ושיניונית של אירועים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים.

מחקר ה-KYOTO HEART הינו מחקר רב-מרכזי אקראי מבוקר שנערך ביפן וכלל 3,031 משתתפים עם יתר לחץ דם לא מאוזן. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי להוספת טיפול ב-Valsartan (בנוסף לטיפול תרופתי אחר) או למשלב תרופתי שאינו מקבוצת ה-ARB. יעד המחקר העיקרי היה שילוב של אירועים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים, כגון שבץ, אוטם לבבי, אי ספיקת לב ותעוקת חזה. כמו כן בדקו החוקרים את היעילות של שילוב Valsartan עם טיפול בתרופה מקבוצת חסמי תעלות הסידן (Calcium Channel Blocker, CCB).

החוקרים מדווחים כי ל-915 מהמשתתפים היה סיפור קודם של אירוע קרדיווסקולארי או צרברווסקולארי. מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר בין טיפול ב-Valsartan ובין סיכוי נמוך יותר לאירוע קרדיווסקולארי או צרברווסקולארי ראשון (HR 0.44, 95% CI 0.29-0.68). החוקרים מציינים כי ניתן לייחס את הירידה בסיכון בעיקר לירידה בשיעור השבץ המוחי הראשון בקרב קבוצת ה-Valsartan. כמו כן, לתרופה נמצאה יעילות במניעה שיניונית של אירועים אלה (HR 0.63, 95% CI 0.44-0.89), בעיקר הודות לירידה בשיעור תעוקת החזה בקבוצת ה-Valsartan.

החוקרים מציינים כי שיעור יעד המחקר העיקרי היה 5% במשתתפים שקיבלו Valsartan עם CCB, 6% במשתתפים שקיבלו Valsartan עם תרופה אחרת, 9.8% במשתתפים שקיבלו תרופה אחרת עם CCB, ו-11% במשתתפים שקיבלו שתי תרופות שאינן מקבוצות ה-ARB או CCB. לדבריהם, נמצא קשר בין שילוב של Valsartan עם CCB ובין סיכוי נמוך יותר ליעד המחקר העיקרי, בהשוואה לטיפול בתרופה אחרת עם CCB (HR 0.5, 95% CI 0.35-0.73, p=0.0003). בנוסף, נצפה קשר בין טיפול ב-Valsartan עם תרופה אחרת ובין סיכוי נמוך יותר ליעד המחקר העיקרי, בהשוואה לטיפול בתרופות שאינן מקבוצות ה-ARB ו-CCB (HR 0.55, 95% CI 0.37-0.80, p=0.002).

במחקר נמצא קשר מובהק בין טיפול ב-Valsartan ובין ירידה בסיכון להופעת תעוקת חזה במאמץ, אך החוקרים מציינים כי לא נמצא קשר מובהק בין טיפול בתרופה ובין ירידה בסיכון לתעוקת חזה בלתי יציבה. הם מוסיפים כי הירידה בשיעור השבץ המוחי כללה בעיקר ירידה במקרי האוטם המוחי, ולא במקרי הדימום.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי בקרב מטופלים עם יתר לחץ דם וסיכון קרדיווסקולארי גבוה, ל-Valsartan נמצאה יעילות במניעה ראשונית של שבץ מוחי ובמניעה שיניונית של תעוקת חזה במאמץ. הם מוסיפים כי שילוב של Valsartan עם CCB היה יעיל יותר במניעת אירועים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים.

בדיון שנערך בכנס ציין מומחה מהתחום כי העבודה הנוכחית הדגימה את היעילות של Valsartan הן במטופלים עם אירועים קרדיווסקולאריים או צרברווסקולאריים קודמים (כמניעה שיניונית), והן במטופלים ללא אירועים קודמים (כמניעה ראשונית). לדבריו מדובר בתוצאות חשובות, שכן 1/2 עד 2/3 מהמטופלים הסובלים מיתר לחץ דם ברחבי העולם הם בעלי סיכון קרדיווסקולארי גבוה, ו-2/3 מהמטופלים שמקבלים טיפול תרופתי להורדת לחץ דם אינם מאוזנים.

המומחה הוסיף כי ירידה בלחץ הדם נצפתה גם במשתתפים בקבוצת ה-Valsartan וגם במשתתפים שקיבלו טיפול אחר, ועל כן ניתן לייחס ל-Valsartan צמצום של הסיכון הקרדיווסקולארי מעבר להשפעה של הורדת לחץ הדם.

באשר לדיווח כי שילוב של Valsartan עם CCB היה יעיל יותר בצמצום יעד המחקר העיקרי, לעומת תרופה אחרת עם CCB, הדגיש המומחה כי Valsartan היה יעיל יותר לעומת תרופות שאינן מקבוצת ה-ARB גם בחולים שלא קיבלו CCB, ולכן מדוייק יותר לקבוע כי הוספת טיפול ב-Valsartan צמצמה את הסיכון הקרדיווסקולארי, ללא קשר לקבלת טיפול גם ב-CCB.

הוא הסביר כי דרושים מחקרים נוספים ע”י להעריך האם ניתן להכליל את התוצאות לכל התרופות מקבוצת ה-ARB, רק ל-Valsartan, או אולי לכל תרופה המשפיעה על מערכת הרנין-אנגיוטנסין. כמו כן, מדובר במחקר יפני ולכן יכולת ההכללה שלו לאוכלוסיה מערבית היא מוגבלת.

מתוך כנס ה- European Society of Cardiology (ESC) 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תוצאות דומות לטיפול פומי במינון נמוך של Minoxidil ולטיפול מקומי כנגד נשירת שיער (JAMA Dermatol)

    תוצאות דומות לטיפול פומי במינון נמוך של Minoxidil ולטיפול מקומי כנגד נשירת שיער (JAMA Dermatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology עולה כי למתן Minoxidil פומי במינון נמוך יעילות דומה למתן התכשיר באופן מקומי לטיפול במקרים של התקרחות גברית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אלופציה אנדרוגנטית הינה הגורם המוביל לאובדן שיער בגברים. ברחבי העולם קיים עניין גובר בתועלת של Minoxidil פומי במינונים נמוכים של 0.25 מ”ג עד 5 מ”ג […]

  • הנציבות האירופית קבעה אישור שיווק Bimekizumab לטיפול בהידראדניטיס סופורטיבה (מתוך הודעת ה-EMA)

    הנציבות האירופית קבעה אישור שיווק Bimekizumab לטיפול בהידראדניטיס סופורטיבה (מתוך הודעת ה-EMA)

    הנציבות האירופית (European Commission) העניקה אישור שיווק ל- Bimekizumabלטיפול במבוגרים עם הידראדניטיס סופורטיבה בדרגה בינונית-עד-חמורה. בעקבות חוות הדעת החיובית של ועידת CHMP (או Committee for Medicinal Products for Human Use) של סוכנות התרופות האירופית, אישור השיווק של Bimekizumab מיועד למבוגרים עם הידראדניטיס סופורטיבה בדרגה בינונית-עד-חמורה עם עדות לתגובה לא-מספקת לטיפול סיסטמי קונבנציונאלי כנגד הידראדניטיס סופורטיבה. […]

  • שיעור סיבוכים נמוך לניתוחי גירוי עצב וגאלי (Brain and Spine)

    שיעור סיבוכים נמוך לניתוחי גירוי עצב וגאלי (Brain and Spine)

    ניתוחים לגירוי עצב וגאלי מהווים התערבות יחסית בטוחה, עם שיעור סיבוכים נמוך, אם כי ישנם הבדלים בסוג הפרוצדורה ונוכחות סיבוכים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Brain and Spine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גירוי עצב וגאלי מהווה את שיטת נוירו-מודולציה הנפוצה ביותר בחולים עם אפילפסיה. למרות שקיים סיכון לתופעות לוואי לבביות דוגמת […]

  • טיפול ב-Levetiracetam מפחית סיכון לפרכוסים בנשים בגיל הפוריות (Neurology)

    טיפול ב-Levetiracetam מפחית סיכון לפרכוסים בנשים בגיל הפוריות (Neurology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים בגיל הפוריות עם אפילפסיה כללית אידיופטית, החלפת טיפול תרופתי מ-Valproate ל- Levetiracetamלעומת Lamotrigine מפחיתה את הסיכון להישנות פרכוסים לאחר 24 חודשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אפילפסיה כללית אידיופטית הינה צורה נפוצה של אפילפסיה ומהווה 15-20% מהמקרים, עם שכיחות מעט […]

  • ההשפעה של תפקוד הלב ונוקשות עורקים על הסיכון למחלה צרברווסקולארית (Int J Cardiol)

    ההשפעה של תפקוד הלב ונוקשות עורקים על הסיכון למחלה צרברווסקולארית (Int J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי הפרעה בתפקוד הלב וכלי הדם מלווה בסיכון מוגבר לאטרופיה מוחית אזורית ובשכיחות מחלה צרברווסקולארית לאור נוקשות כלי דם, בפרט באלו עם רמת השכלה נמוכה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אות מוגבר בחומר הלבן מעיד על מחלת כלי דם קטנים דיפוזית המערבת את כלי […]

  • חשיבות מגנזיום בהתפתחות תסמונת מטבולית (J Clin Endocrinol Metab)

    חשיבות מגנזיום בהתפתחות תסמונת מטבולית (J Clin Endocrinol Metab)

    אובדן מוגבר של מגנזיום בשתן, כפי שבא לידי ביטוי במדד חסר מגנזיום (Magnesium Depletion Score, או MDS), עשוי לשמש כגורם סיכון בלתי-תלוי לתסמונת מטבולית במבוגרים בארצות הברית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות המציעות כי היפומגנזמיה כרונית עשויה לשחק תפקיד בפתוגנזה […]

  • חשיפה ל-Hydroxychloroquine במהלך הטרימסטר הראשון להיריון אינה מעלה את הסיכון למומים מולדים (Rheumatology)

    חשיפה ל-Hydroxychloroquine במהלך הטרימסטר הראשון להיריון אינה מעלה את הסיכון למומים מולדים (Rheumatology)

    טיפול ב- Hydroxychloroquine(פלקווניל) כנגד לופוס או דלקת מפרקים שגרונית במהלך הטרימסטר הראשון להיריון אינו מביא לעליה משמעותית בסיכון למומים מולדים מג’וריים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Rheumatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Hydroxychloroquine מומלץ לטיפול בנשים הרות עם מחלות ריאומטיות, כולל לופוס ודלקת מפרקים שגרונית. עם זאת, בשנת 020 פורסם מחקר גדול […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה