Congenital heart disease

הקשר בין אבחון טרום לידתי או לאחר הלידה עם CHD והסיכון לפגיעה מוחית בילוד (JAMA Pediatrics )

בילודים שאובחנו כסובלים ממחלת לב מולדת  (CHDcritical congenital heart disease) סיכון נמוך יתר לסבול מנזק מוחי בהמשך, לעומת ילודים שאובחנו רק לאחר הלידה.אמנם, ידוע שאבחון טרום לידתי של מומי לב מביא לשיפור המצב הקרדיווסקולרי לאחר ניתוח בילודים הללו, אך הקשר של אבחון כזה לפגיעה נוירולוגית נבחן כאן לראשונה.

החוקרים השוו את ההיארעות של נזק מוחי בילודים לפני ואחרי הניתוח ומסלול ההתפחות המוחית ב-153 ילודים עםTGA(transposition of the great arteries) ו-SVP(single ventricle physiology) . מתוכן 67 אובחנו עםCHDטרום הלידה, ו-86 לאחר הלידה.

נמצא כי ההיארעות של פגיעה מוחית לפני הניתוח היתה 24% בילודים שאובחנו טרם הלידה עםCHD, לעומת 48%, פי 2, בקבוצה שאובחנה לאחר הלידה. ההיארעות של פגיעה מוחית לאחר הניתוח היתה דומה בשתי הקבוצות. ההתפתחות המוחית המיקרו-סטרוקטורלית לאחר הלידה באלה שאובחנו עם מומי לב טרום לידתם היתה מהירה יותר, בהשוואה למאובחנים לאחר הלידה- הבדל של 50 אחוזים בחומר האפור ו-70 אחוזים בחומר הלבן במהירות, מטרום הניתוח ועד לאחר הניתוח, שתי נקודות זמן בהן הילודים עברוMRI.

החוקרים משערים כי המודינמיקה טובה יותר היא הסיבה לשיפור, וזאת בשל השימוש המוקדם בפרוסטגלנדין  E1בילודים. עם זאת, כותבים החוקרים, עוד לא ידוע כיצד הגורם “המגן” הזה משפיע בטווח הארוך, ולכן הם ממליצים להמשיך ולחקור האם הסיכון הפחות לפגיעה מוחית טרום ניתוחית והשיפור בצמיחת המח מתקשר למדדים וממצאים טובים יותר מבחינת התפתחות המח בטווח הארוך.

JAMA Pediatr 2016.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה