COPD

מה בין ספירת אאזנופילים ובין חומרת ברונכיאקטזיות? (Chest)

במאמר שפורסם בכתב העת Chest מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בצורת U בין ספירת אאזנופילים ובין חומרת התלקחויות נשימתיות בחולים עם ברונכיאקטזיות. עוד מדווחים החוקרים כי טיפול במשאפי סטרואידים הפחית את ומספר וחומרת ההתלקחויות רק בחולים עם עדות לאאזנופיליה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות קשר מוכח בין ספירת אאזנופילים בדם ובין חומרת אסתמה או מחלת ריאות חסימתית כרונית, הקשר עם ברונכיאקטזיות לא נבחן היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ספירת אאזנופילים בדם ובין חומרת התלקחויות, מספר ההתלקחויות והתגובה לטיפול במשאפי סטרואידים בחולים עם ברונכיאקטזיות.

המחקר הרב-מרכזי, פרוספקטיבי, תצפיתי, כלל חולים עם ברונכיאקטזיות ונתונים אודות ספירת אאזנופילים בדם, אשר טופלו ב-43 מרכזים ברחבי ספרד. החוקרים לא כללו במחקר חולים עם אסתמה או תחת טיפול כנגד אאזנופילים. החולים שנכללו במחקר חולקו לארבע קבוצות, בהתאם לספירת אאזנופילים בדם בעת הגיוס למחקר בשלב יציב: אאזנופניה (פחות מ-50 תאים/מיקרוליטר), ספירת אאזנופילים נמוכה (51-100 תאים/מיקרוליטר), ספירת אאזנופילים תקינה (101-300 תאים/מיקרוליטר) ואאזנופיליה (מעל 300 תאים/מיקרוליטר).

מדגם המחקר כלל 928 חולים, מהם 123 (13.3%) עם פחות מ-50 אאזנופילים/מיקרוליטר, 164 (17.7%) עם ספירת אאזנופילים נמוכה בטווח 50-100 תאים/מיקרוליטר, ב-488 (52.6%) תועדו רמות אאזנופילים בטווח 101-300 תאים/מיקרוליטר וב-153 (16.5%) תועדו רמות אאזנופילים מעל 300 תאים/מיקרוליטר.

ממצאי המחקר הצביעו על קשר בצורת U בין ספירת אאזנופילים בדם ובין חומרת, התלקחויות, תפקודי ריאות, פרופיל מיקרוביולוגי וטיפול במשאפי סטרואידים, כאשר אלו היו גבוהות יותר בחולים עם ספירת אאזנופילים נמוכה, בהשוואה לאלו עם אאזנופיליה.

טיפול במשאפי סטרואידים הפחית משמעותית את מספר וחומרת התלקחויות נשימתיות בחולים עם ברונכיאקטזיות רק בקבוצת החולים עם מעל 300 אאזנופילים/מיקרוליטר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בצורת U בין ספירת אאזנופילים בדם ובין חומרת והתלקחויות ברונכיאקטזיות וכי טיפול במשאפי סטרואידים הפחית את מספר וחומרת התלקחויות נשימתיות רק בחולים עם אאזנופיליה.

Chest, Apr 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה