COPD

סיווג מחלת ריאות חסימתית כרונית מסייע בחיזוי הפרוגנוזה (Chest)

במבוגרים עם התלקחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) אשר סווגה בדרגה חמורה לפי קריטריוני Rome Criteria תועד סיכון גבוה יותר לתמותה לאחר שנה אחת, בהשוואה לאלו בהם דרגת המחלה הייתה מתונה או קלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Chest.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים המאושפזים בשל התלקחות חמורה של COPD מצויים בסיכון מוגבר לסיבוכים ותמותה, לכן ישנה חשיבות רבה לזיהוי מוקדם של חולים אלו. במטרה לסייע בחיזוי הפרוגנוזה של חולי COPD עם התלקחות מחלת הריאות, קבוצת מומחים עדכנה את הגדרות התלקחות מחלת הריאות באמצעות מערכת חדשה לסיווג חומרת ההחמרה הנשימתית עם דירוג ההתלקחות לדרגת חומרה קלה, בינונית, או חמורה על-בסיס מאפיינים סובייקטיביים ותלויי-מחלה. עם זאת, הנתונים אודות השימושיות הקלינית בקריטריונים אלו היו מוגבלים.

במחקר הרטרוספקטיבי הנוכחי נכללו 347 מבוגרים שאושפזו עם התלקחות COPD אשר סווגו לפי קריטריוני Rome Criteria להתלקחות בדרגה קלה, בינונית, או חמורה.

החוקרים מדווחים כי כשליש מהחולים (39%) סווגו עם התלקחות קלה, 31% עם התלקחות בדרגה בינונית ו-30% אובחנו עם התלקחות חמורה של מחלת הריאות. משך האשפוז היה ארוך יותר משמעותית בחולים עם מחלה חמורה, אם כי שיעורי התמותה באשפוז היו דומים בשלוש הקבוצות.

בחולים עם התלקחות מחלה בדרגה חמורה תועדה פרוגנוזה גרועה בכל נקודות הזמן לאורך המעקב ומחלה חמורה נקשרה בקשר מובהק סטטיסטית עם שיעורי הישרדות מצטברים נמוכים יותר לאחר שנה ושלוש שנים.

בניתוח רב-משתני, הסיכון לתמותה לאחר שנה אחת היה גבוה יותר משמעותית בחולים עם התלקחות בדרגה חמורה או בינונית (יחס סיכון של 1.99 ויחס סיכון של 1.47, בהתאמה), בהשוואה לאלו עם התלקחות מחלה בדרגה קלה.

הסיכון לתמותה היה גבוה יותר בחולים בגילאי 80 שנים ומעלה ובקרב אלו שנדרשו לטיפול ארוך-טווח בחמצן או עם היסטוריה של התלקחויות COPD. מדד מסת גוף בטווח 25-29 ק”ג/מ2 לווה בסיכון מופחת לתמותה.

ממצאי המחקר מעידים כי סיווג Rome Classification מאפשרים זיהוי טוב יותר של חולים עם התלקחות COPD עם פרוגנוזה גרועה. מערכת סיווג זו עשויה לסייע בהנחיית הטיפול בחולים עם מחלת הריאות הכרונית.

Chest, July 26, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה