Emergency medicine

טיפול אנטיביוטי לאחר-ניתוח אינו משפר תוצאות טיפול בילדים עם דלקת תוספתן ללא פרפורציה (JAMA Surg)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול אנטיביוטי לאחר ניתוח לא הוביל לשיפור שיעורי זיהום באתר הניתוח בילדים עם אבחנה של דלקת תוספתן ללא פרפורציה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת תוספתן הינה הגורם הנפוץ ביותר לניתוח בטני דחוף ומהווה את הגורם המוביל לזיהומים באתר ניתוח לאחר ניתוח בילדים. לאור המשמעות ברמת ברמת בריאות הציבור של זיהום באתר הניתוח מצד אחד ועמידות חיידקים לטיפול אנטיביוטי מצד שני, התאמת טיפול למניעת זיהום פצע ניתוחי לצד צמצום שימוש-יתר בתרופות אנטיביוטיות מהווה יעד מרכזי בילדים לאחר ניתוח.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל נתונים ממאגר National Surgical Quality Improvement Program-Pediatric Appendectomy Procedure Targeted Variables של ה-American College of Surgeons להשוואת שיעורי זיהומי פצע ניתוחי בילדים עם דלקת תוספתן ללא פרפורציה עם גנגרנה, מוגלה או תפליט, שעברו כריתת תוספתן בין יולי 2015 עד יוני 2020.

מבין 958 ילדים (גיל ממוצע של 10.7 שנים) מ-16 בתי חולים, 59.8% קיבלו טיפול אנטיביוטי לאחר-ניתוח ו-33.3% קיבלו טיפול אנטיביוטי בעת השחרור מבית החולים. חציון משך טיפול אנטיביוטי לאחר-ניתוח עמד על יממה אחת ונע בין 0 ועד 7 ימים בבתי החולים השונים.

מהנתונים עולה כי שיעור זיהומי פצע ניתוחי לאחר-ניתוח עמדו על 2.8% (שיעורי זיהום פצע באתר החתך עמדו על 1.5%; שיעור זיהומים בחלל איבר עמדו על 1.4%), אשר נעו בין 0% ועד 8.6%. יחס שיעור זיהומים באתר הניתוח בפועל לעומת השיעור הצפוי נע בין 0 ועד 1.28, ללא קורלציה בין שיעורי זיהום פצע ניתוחי ברמת בית החולים ושיעורי טיפול אנטיביוטי לאחר-ניתוח (חציון בית חולים של 53.6%) או משך טיפול אנטיביוטי לאחר-ניתוח (חציון בית חולים של יממה אחת).

במדגם מותאם שכלל 404 ילדים, באלו שקיבלו טיפול אנטיביוטי לאחר-ניתוח תועדו שיעורים דומים של זיהומי פצע ניתוחי, בהשוואה לילדים שלא קיבלו טיפול אנטיביוטי לאחר-ניתוח (1.5% לעומת 2%; יחס סיכויים של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.16-3.39). עוד מדווחים החוקרים כי לא תועד הבדל משמעותי בין טיפול אנטיביוטי כאשר החולים סווגו לפי זיהום באוזר חתך (1.5% לעומת 1%) או זיהום חלל איבר (0% לעומת 1%).

יתרה מזאת, החוקרים לא זיהו קשר בין טיפול אנטיביוטי לאחר-ניתוח ובין היחס בין השיעור הצפוי והשיעור בפועל של בדיקות הדמיה בטניות או ביקורים חוזרים לבית החולים .

ממצאי המחקר מעידים כי אין מקום לטיפול אנטיביוטי לאחר-ניתוח בילדים עם דלקת תוספתן ללא פרפורציה עם ממצאי גנגרנה, מוגלה או תפליט.  אי מתן טיפול אנטיביוטי לאחר-ניתוח ילדים עם דלקת תוספתן ללא פרפורציה עשויה לשפר משמעותית את השימוש המושכל בטיפול אנטיביוטי באוכלוסייה זו.

JAMA Surg, Feb 7, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה