COPD

היסטוריית פוריות בנשים עשויה לנבא את הסיכון למחלת ריאות חסימתית כרונית (BMJ: Thorax)

מספר מאפייני פוריות בנשים לאורך החיים נקשר באופן מובהק סטטיסטית עם סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease), כולל גיל בעת מנרכה, מספר ילדים, הפרעות פוריות, תוצאות הריון וגיל בעת מנופאוזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMJ: Thorax.

החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר InterLACE (או International Collaboration for a Life Course Approach to Reproductive Health and Chronic Disease Events), הכולל 27 מחקרים תצפיתיים עם למעלה מ-850,000 נשים ב-12 מדינות. המחקר הנוכחי כולל 283,070 נשים, 3.8% פיתחו מחלת ריאות חסימתית כרונית לאורך חציון של 11 שנים.

במסגרת המחקר נבחן הקשר בין מחלת ריאות חסימתית כרונית ובין גיל בעת הופעת מחזור ווסת ראשון, מספר הילדים, הפרעות פוריות, הפלות, לידת מת וגיל בעת מנופאוזה טבעית.

מהנתונים עולה כי סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית בנשים עם היסטוריה של הופעת מחזור ווסת עד גיל 11 שנים (יחס סיכון של 1.17) או בגיל 16 ומעלה (יחס סיכון של 1.24), כמו גם בנשים עם שלושה ילדים ומעלה.  עוד דווח על סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית בנשים עם היסטוריה של הפרעת פוריות, הפלות או לידת מת, בהשוואה לנשים ללא הפלות או לידות מת; הסיכון עלה עם מספר הפלות או לידות מת (יחס סיכון של 1.36 בנשים עם היסטוריה של לפחות 3 הפלות ויחס סיכון של 1.67 בנשים עם היסטוריה של לפחות 2 לידות מת).

הסיכון למחלת ריאות חסימתית כרונית היה גבוה יותר עם גיל צעיר יותר בעת הופעת מנופאוזה טבעית (יחס סיכון של 1.69 באלו מתחת לגיל 40 שנים ויחס סיכון של 1.42 באלו בגילאי 40-44 שנים, בהשוואה לנשים בגילאי 50-51 בעת הופעת מנופאוזה).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס הקשר בין היסטוריית הפוריות של נשים ובין מחלת ריאות חסימתית כרונית.

BMJ: Thorax, Feb 13, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה