Cornea

חיסון מבוסס רנ”א שליח כנגד נגיף הקורונה עשוי להעלות את הסיכון לדחיית שתל קרנית (British Journal of Ophthalmology)

שתי נשים מבוגרות שעברו השתלת DMEK (Descemet’s Membrane Endothelial Keratoplasty) ומאוחר יותר קיבלו חיסון מבוסס רנ”א שליח כנגד נגיף הקורונה הציגו תסמינים וסימנים של דחיית שתל אנדותליאלי, כך עולה מדיווח חדש מבריטניה.

במקרה אחד, השתלת DMEK בוצעה זמן קצר לפני קבלת החיסון, אך בחולה השניה ההשתלה בוצעה שנים מוקדים יותר. בשני המקרים, דחיית השתל טופלה בהצלחה עם קורטיקוסטרואידים מקומיים.

החוקרים מאמינים כי מדובר בשני הדיווחים הראשונים לקשר בין דחיית שתל קרנית לאחר קבלת חיסון כנגד נגיף הקורונה והדיווח הראשון אודות דחיית DMEK לאחר קבלת חיסון כלשהו.

במקרה הראשון, אישה בת 66 עברה השתלת DMEK ללא סיבוכים בעין ימין. מעברה היה ידוע על זיהום בנגיף HIV אשר טופל היטב ב-Trumeq. 14 ימים לאחר השתלת DMEK, החולה קיבלה את המנה הראשונה של חיסון מבוסס רנ”א שליח של חברת פייזר כנגד נגיף הקורונה ופנתה שבוע מאוחר יותר בשל הופעה חדה של טשטוש ראיה, אודם ופוטופוביה בעין ימין. בדיקה קלינית העידה על דחיית שתל אנדותליאלי.

תדירות מתן טיפול מקומי בסטרואידים עלתה מארבע פעמים ביום לכל שעה. הסימנים והתסמינים החלו להשתפר לאחר שלושה ימים ולאחר 4 שבועות מהופעת דחיית שתל, חדות הראיה הייתה טובה ולא הייתה עדות לדלקת פעילה.

במקרה השני, אישה בת 84 שנים עברה השתלת DMEK בעין ימין שש שנים מוקדם יותר ובעין שמאל שלוש שנים קודם לכן. היא פנתה עם תסמינים של דחיית שתל חודשיים לאחר קבלת מנה ראשונה של החיסון של חברת פייזר ושלושה שבועות לאחר המנה השנייה.

דחיית שתל אנדותליאלי אקוטית דו-צדדית אובחנה והוחל טיפול בטיפות סטרואידים כל שעה. שבעה ימים מאוחר יותר חל שיפור בסימני דלקת ושני השתלים תפקדו היטב ובעקבות זאת, הופחת מינון טיפול מקומי בדקסמתזון.

החוקרים משערים כי תגובת הנוגדנים עקב החיסון הינה משנית לנזק אימונולוגי לחלק הפנימי של קרנית התורם המושתלת.

הכותבים מדגישים כי החולים לאחר השתלת קרנית והרופאים המטפלים בהם אינם צריכים להימנע מהחיסון כנגד נגיף הקורונה ועליהם להבין כי שתי החולות הגיבו היטב לטיפול מקומי בסטרואידים והתועלת של החיסון עולה על הסיכונים האפשריים. עם זאת, באלו לאחר השתלת קרנית, סביר להתחיל מחדש או להעלות את מינון הטיפול המקומי בסטרואידים סביב מועד קבלת החיסון ולדחות השתלה עתידית עד לאחר קבלת החיסון.

British Journal of Ophthalmology 2021

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חיסונים אינם מביאים לעליה בסיכון ללופוס (Arthritis Research & Therapy)

    חיסונים אינם מביאים לעליה בסיכון ללופוס (Arthritis Research & Therapy)

    חיסונים ככלל אינם מעלים את הסיכון להתפתחות SLE (או Systemic Lupus Erythematosus), אך קיים קשר משמעותי בין חיסון כנגד נגיף HBV (או Hepatitis B Virus) ובין המחלה האוטואימונית, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Arthritis Research & Therapy. ברקע למחקר, עלתה השערה כי חיסונים עלולים להיות טריגר להתפתחות לופוס, לאור החשיבות שלהם בתגובות […]

  • חיסון כנגד קורונה אינו מעלה את הסיכון לדחיית שתל קרנית (Am J Ophthalmol)

    חיסון כנגד קורונה אינו מעלה את הסיכון לדחיית שתל קרנית (Am J Ophthalmol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין עדות לקשר בין חיסונים כנגד קורונה ובין הסיכון לדחיית שתל קרנית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם דיווחים אנקדוטיים אודות מקרים של דחיית שתל לאחר חיסון כנגד קורונה או זיהומים אחרים, בעקבותיהם עלה חשש כי גירוי מערכת […]

  • בחולים עם עין יבשה איכות שינה ירודה וסיכון מוגבר להפרעות במשך השינה (BMC Ophthalmology)

    בחולים עם עין יבשה איכות שינה ירודה וסיכון מוגבר להפרעות במשך השינה (BMC Ophthalmology)

    בחולים עם מחלת עין יבשה איכות שינה גרועה יותר וייתכן סיכון מוגבר למשך שינה לא תקין, אם כי לא הוכח קשר סיבתי בין עין יבשה ובין הפרעות שינה, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת BMC Ophthalmology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שינה הינה תהליך פיזיולוגי חיוני לחיים ומהווה כשליש מהפעילות היומיומית של בני […]

  • שימוש במד סוכר רציף מלווה בסיכון מופחת לרטינופתיה בחולים עם סוכרת מסוג 1 (JAMA Netw Open)

    שימוש במד סוכר רציף מלווה בסיכון מופחת לרטינופתיה בחולים עם סוכרת מסוג 1 (JAMA Netw Open)

    השימוש במד סוכר רציף (Continuous Glucose Monitoring, או CGM) מלווה בסיכון מופחת לרטינופתיה סוכרתית ורטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית במבוגרים עם סוכרת מסוג 1, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של מבוגרים עם סוכרת מסוג 1 אשר טופלו בין השנים 2013 ו-2021. הם […]

  • ניוון מקולרי גילי (JAMA, CME)

    ניוון מקולרי גילי (JAMA, CME)

    מחלת ניוון מקולרי גילי (Age Related Macular Degeneration, AMD) היא מחלה של הרשתית, המשפיעה בהדרגה על המקולה, האזור המרכזי ברשתית האחראי על חדות הראייה. ההשלכות של ניוון מקולרי גילי מתקדם כוללות ליקוי ראייה חמור, המשפיע באופן משמעותי על פעילויות יומיומיות כגון קריאה וזיהוי פרצופים. הסקירה מתוך ה-JAMA עוסקת באפידימיולגיה, פתופיזיולוגיה, האבחון והטיפול במחלה.

  • ליקוי קוגניטיבי על-רקע מחלת כליות עשוי להשתפר לאחר השתלה (Am J Kid Dis)

    ליקוי קוגניטיבי על-רקע מחלת כליות עשוי להשתפר לאחר השתלה (Am J Kid Dis)

    ליקוי קוגניטיבי משנית למחלת כליות, דוגמת ירידה בזיכרון מילולי ואפיזודי, עשוי להשתפר לאחר השתלת כליה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Kidney Diseases. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ליקוי קוגניטיבי מתועד בשכיחות גבוהה בחולים עם כשל כלייתי ועשוי להשפיע על ההתאמה להשתלת כליה, איכות חיים והישרדות החולים. בעוד שייתכן שיפור […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה