Crohn disease

הפיתוח החדשני שהוציא לחופשי את חולי הקרוהן והקוליטיס – מאמר אורח מאת ד”ר לב ליכטנשטיין, לרגל חודש המודעות למחלות מעי דלקתיות

ב-25 השנה האחרונות נרשמה התקדמות רבה בפיתוח תרופות לקוליטיס כיבית ולקרוהן. המהפך בטיפול במחלות אלה החל עם כניסתה לשימוש של infliximab – התרופה הביולוגית הראשונה למחלות קרוהן וקוליטיס. היום לדבר על טיפולים לחולים אלה לפני infliximab זה כמו לדבר על ת”א לפני הקמת מגדלי עזריאלי, אשר גם הם, בדיוק כמו תרופה זו, קיימים 25 שנה.

קוליטיס כיבית

קוליטיס כיבית נמנית על מחלות מעי דלקתיות ביניהן גם הקרוהן. בישראל שכיחות המחלה היא מהגבוהות בעולם – כ-50 אלף מטופלים שאובחנו עם מחלות מעי דלקתית. הסיבות למחלות קרוהן וקוליטיס הן שונות: גנטיקה, תזונה ואורח החיים המודרני.

התופעות של קוליטיס כיבית כוללות חום לא מוסבר, ירידה במשקל לא מוסברת, כאבי בטן חמורים, שלשולים דמיים, הפרשות וכיבים בפי הטבעת ולפעמים גם פריחות בעור או כאבים בפרקים. מחלה זו פוגעת בעיקר בצעירים בשנות העשרה או בשנות העשרים.

קרוהן

מחלת קרוהן (Crohn’s disease) הינה מחלה דלקתית כרונית של מערכת העיכול, אשר פוגעת בעיקר במעיים, אך יכולה לפגוע בכל רקמה במערכת העיכול מהפה ועד פי הטבעת. פירוש הדבר כי המערכת החיסונית של הגוף תוקפת ופוגעת חלק מהמעיים או חלק ממערכת העיכול. המחלה יכולה להופיע בכל גיל, אך לרוב מופיעה באנשים מהעשור השני עד העשור הרביעי לחיים.

אנשים עם מחלת קרוהן יכולים לפתח סימפטומים שונים, יחד עם תקופות של רגיעה (רמיסיה) לחילופין, אשר יכולות להימשך מספר שבועות או אפילו שנים. הסימפטומים תלויים במיקום המחלה במעי ודרגת החומרה שלה.

התופעות של קרוהן כוללות כאבי בטן במיקומים שונים, שלשולים לעיתים דמיים או ריריים, חום לא מוסבר, איבוד משקל וחולשה.

 

מאז פריצת הדרך בטיפול בקרוהן ובקוליטיס פותחו עוד תריסר תרופות ביולוגיות, אולם אף אחת מהם לא עוצמתית ויעילה כמו ה-infliximab. ולמרות שמדובר בתרופה הוותיקה בין כולן – היא נשארה החזקה והיעילה ביותר עד היום. ב-25 שנה מאז כניסתה לשוק, צברו רופאים ניסיון עצום בטיפול בתרופה, עובדה שיש לה חשיבות רבה עבור המטופלים בה.

עד לפני מספר שנים היתה infliximab זמינה רק בעירוי שניתן בבית חולים כפעם בחודשיים אולם ההגעה לבית חולים דרשה מהמטופלים לפנות יום עבודה שלם ושל המלווה שלהם לטובת קבלת עירוי, מנעה מהמטופלים אפשרות מיציאה לחופשה ארוכה בחו”ל וגם בעיית זמינות התורים שקיימת במערכת הבריאות העיבה על ההתנהלות של המטופלים עם הגעה לקבל עירוי.  מעבר לכך, אם התור לעירוי התבטל מסיבה כלשהי , תור חדש היה עלול לקחת זמן – מה שפגע ברצף הטיפולי.

לפני מספר שנים חברת Celltrion (המיוצגת בישראל על ידי חברת פאדאגיס) פיתחה תכשיר חדש עם אותו חומר פעיל (infliximab) בצורת עט הזרקה הניתן במתן תת-עורי באופן עצמאי הניתן פעם בשבועיים. פיתוח זה היווה בשורה של ממש עבור המטופלים בה, משום שלמעשה ביטל את הצורך בתיאום תורים והגעה לעירויים בבית חולים. כמו כן לא נדרשים מטופלים אלה לבטל תוכניות לחופשות ארוכות והם יכולים לקחת איתם את הזריקה התת עורית לכל מקום.

לפני פחות משנה, שירותי בריאות כללית הכניסה לסל שירותיה את רמסימה במתן תת-עורי עבור מטופליה עם דלקת מפרקים שגרונית, ולאחרונה הורחבה ההתוויה של התכשיר למבוטחי כללית גם עבור מטופלי מחלות מעי דלקתיות, בתקווה שגם קופות חולים אחרות יכללו בסל שירותיהם את הרמסימה במתן תת-עורי למבוטחיהם.

הזריקה התת-עורית התגלתה כיעילה יותר מהעירוי בכל הקשור ליציבות האפקט האנטי דלקתי לאורך זמן, יש לציין כי במחקרים הבינלאומיים שנעשו להוכחת היעילות והבטיחות של התרופה השתתף פרופ’ שומרון בן חורין וצוותו מבי”ח שיבא.

ד”ר לב ליכטנשטיין הוא מומחה למחלות מעי דלקתיות, ומנהל מכון גסטרו מחוז דן פתח תקווה של שירותי בריאות כללית

ד”ר לב ליכטנשטיין

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה