Dermatitis

האם חולים עם אטופיק דרמטיטיס בסיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי? (J Am Acad Dermatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי נמוך יותר בחולים עם אטופיק דרמטיטיס, בהשוואה למחלות דלקתיות אחרות בתיווך מערכת החיסון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהמחלות הדלקתיות בתיווך מערכת החיסון עשויות להביא לעליה בסיכון של החולים לתרומבואמבוליזם ורידי, אך ההשפעה של אטופיק דרמטיטיס על הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי אינו ידוע. מטרתם כעת הייתה לתאר את היארעות תרומבואמבוליזם ורידי בחולים עם אטופיק דרמטיטיס, בהשוואה למחלות דלקתיות אחרות בתיווך מערכת החיסון ואל מול ביקורות תואמות ללא מחלה דלקתית.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתוני מערכת Optum Clinformatics לשנים 2010-2019 אודות מבוגרים עם אטופיק דרמטיטיס, דלקת מפרקים שגרונית, מחלת קרוהן, קוליטיס כיבית, פסוריאזיס, דלקת מפרקים פסוריאטית או דלקת חוליות מקשחת. ביקורות ללא מחלה דלקתית הותאמו ביחס 1:1 לחולים עם אטופיק דרמטיטיס.

מבין למעלה מ-2 מיליון חולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון, 1,098,633 סבלו מאטופיק דרמטיטיס.

בחולים עם אטופיק דרמטיטיס תועדה היארעות תרומבואמבוליזם ורידי גבוהה יותר, בהשוואה לביקורות תואמות ללא מחלה דלקתית (0.73 מקרים לעומת 0.59 מקרים ל-100 שנות-אדם). עם זאת, לאחר תקנון לגורמי סיכון לתרומבואמבוליזם ורידי, בחולים עם אטופיק דרמטיטיס לא תועד סיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי (יחס סיכון של 0.96, רווח בר-סמך 95% של 0.96-1.02).

הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי היה נמוך יותר בחולים עם אטופיק דרמטיטיס בהשוואה לחולים עם דלקת ממפרקים שגרונית, קוליטיס כיבית, מחלת קרוהן, דלקת חוליות מקשחת, או דלקת מפרקים פסוריאטית; הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי היה דומה לזה שתואר בחולים עם פסוריאזיס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אבחנה של אטופיק דרמטיטיס אינה מעלה את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי לאחר תקנון לגורמי סיכון נלווים. אטופיק דרמטיטיס מלווה בסיכון מופחת לתרומבואמבוליזם ורידי לעומת מספר מחלות דלקתיות ריאומטיות או גסטרואינטסטיאליות בתיווך מערכת החיסון.

J Am Acad Dermatol, Dec 24, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה