Diabetes

הנחיות חדשות של ה-ADA מציעות אפשרויות סקירה לסוכרת הריונית (Diabetes Care)

איגוד ה-ADA (American Diabetes Association) ממליץ עתה על בדיקת סקירה לסוכרת הריונית (GDM או Gestational Diabetes Mellitus) המבוססת על צעד אחד או על שני צעדים. ההמלצה החדשה צפויה להתפרסם במהלך חודש ינואר בכתב העת Diabetes Care.

בעבר, ה-ADA תמך בבדיקת סקירה המבוססת על צעד אחד אך כעת קובע כי אין מספיק עדויות בכדי להמליץ על גישה זו, בהשוואה לגישת הסקירה המבוססת על שני שלבים, כמומלץ ע”י NIH (National Institute of Health).

כמו כן, בהמלצות החדשות ישנה התייחסות לטיפול תזונתי, כמו גם התייחסות מורחבת לנוירופתיה, ביחד עם דגש על ההמלצות שהן מבוססות-ראיות וממוקדות-חולה. באופן כללי, המומחים ניסו ליישר קו בין ההמלצות והעדויות הקיימות.

הגישה לאבחנת סוכרת מסוג 2 מבוססת על שני צעדים והוצעה ע”י ה-NIH במרץ השנה ומשקפת את העמדה של ה-ACOG (American Congress of Obstetricians and Gynecologists). האבחנה מבוססת על מבחן תגר עם העמסת 50 גרם סוכר ומדידת סוכר לאחר שעה אחת ולאחריה מבחן OGTT (Oral Glucose Tolerance Test) עם העמסת 100 גרם סוכר ומדידת סוכר לאחר שלוש שעות.

הגישה המבוססת על צעד אחד נפוצה יותר באירופה וכוללת מדידה יחידה של רמות סוכר בצום, שעתיים לאחר העמסת 75 גרם סוכר. לגישה המבוססת על שני שלבים יתרון מבחינת נוחות, מאחר שאין צורך בצום. עם זאת, הגישה המבוססת על שלב אחד מביאה לזיהוי של יותר מקרי סוכרת הריונית.

ממחקר HAPO (Hyperglycemia and Adverse Pregnancy Outcomes) עלה סיכון מוגבר לסיבוכי הריון ותוצאות היילודים גם עם היפרגליקמיה אימהית קלה. עם זאת, אין עדויות ממחקרים אקראיים שהוכיחו כי אחת משיטות הסקירה הללו הובילה לשיפור התוצאות. מעניין לציין כי שתי הגישות הומלצו ע”י איגודים שונים לאחר בחינת אותם הנתונים.

בסופו של דבר הוחלט כי אין אפשרות לשפוט בין שתי דעות המומחים הללו ואיזו גישה טובה יותר. חשוב יותר להסביר כי אלו העובדות וכן דרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע איזו גישה עדיפה.

במאמר הרחיבו המומחים על נוירופתיה סוכרתית, עם פירוט אודות הטיפולים השונים והמגבלות. בחלק זה במאמר מעודדים המומחים את הרופאים לדחוף יותר את החולים להמשיך בטיפול התרופתי לפרק זמן מספק בכדי לתת הזדמנות להופעת התועלת של הטיפול וגישה מותאמת אישית של ניסוי וטעייה עם תרופות שונות ושילובים תרופתיים.

נוירופתיה אינה קלה לטיפול והטיפולים התרופתיים אינם טובים. מדובר בתחום הדורש תקשורת רבה בין הצוות המטפל ובין החולה.

במאמר ישנה התייחסות גם לטיפול תזונתי בחולי סוכרת, עם דגש על גישה מותאמת אישית, תוך התמקדות בדפוסי התזונה והעדפות המטופל, במקום המלצה על דיאטה מסוימת. למעשה, אין אפילו אזכור של המילה “דיאטה” ובכל המסמך מתייחסים הכותבים ל”דפוסי אכילה” או “תוכניות אכילה”. המטרה היא לעבוד עם החולים ולסייע להם להשיג את היעדים שלהם.

Diabetes Care. Published online December 19, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה