Diagnostic radiology

כלל חדש שעוזר להחליט מתי כדאי לעשות בדיקת CT למבוגרים לאחר נפילה (CMAJ)

במאמר שפורסם בכתב העת Canadian Medical Association Journal, מדווחים החוקרים על מחקר שיכול ליעל את הטיפול במחלקות החירום במבוגרים שנפלו. המחקר מציע כלל החלטה חדש לבדיקת CT, על מנת לזהות דימום תוך-גולגלתי לאחר נפילה באוכלוסייה המבוגרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נפילות בקרב אוכלוסיית הקשישים הן תופעה נפוצה וגורם מרכזי לדימומים תוך-גולגולתיים כתוצאה מטראומה. מבוגרים שנפלו, פעמים רבות אינם מקבלים אבחנה נכונה גם באמצעות בדיקות CT, שהן יקרות ולעיתים לא יעילות, מה שגורר עלויות גבוהות ומאריך את זמן ההמתנה במיון. כמו כן, הספרות הרפואית חסרה בכללי הנחיה ברורים לשימוש בבדיקות דימות במקרים נוירולוגיים לאחר נפילות, כאשר אין תסמינים כמו בלבול או אובדן הכרה.

על מנת לפתח את הכלל החוקרים בחנו במחקר מקדים כ-1700 מבוגרים לאחר נפילה ומצאו מספר משתנים בעלי פוטנציאל ניבוי. בהם: רקע רפואי, פרטים על הנפילה ונסיבותיה וממצאים נוירולוגיים חדשים.

בכדי לבדוק מי מהמשתנים שנבדקו מנבא בסיכוי גבוה דימום תוך-גולגלתי לאחר נפילה, החוקרים בחנו למעלה מ-4300 מבוגרים בני 65 ומעלה (גיל ממוצע: 83) שהגיעו למחלקות חירום לאחר נפילה. מטרת המחקר הייתה לפתח כלל החלטה קליני שיעזור לרופאים להחליט מתי נדרשת בדיקת CT לאיתור דימום תוך-גולגולתי לאחר נפילה של מבוגרים, תוך התמקדות בשיפור היעילות והקטנת העלויות.

מהתוצאות עולה כי מטופלים הנוטלים תרופות נוגדות קרישה או נוגדות צפיפות טסיות אינם בעלי סיכון מוגבר לדימום תוך-גולגלתי לאחר נפילה בקרב האוכלוסייה המבוגרת. בנוסף נמצא ששבץ מוחי קודם, אי-ספיקת כליות והיסטוריה קודמת של דימום משמעותי, גם כן לא הראו קשר לדימום תוך-גולגולתי לאחר נפילה. לכן החוקרים מציינים כי רופאים אינם צריכים להתחשב בגורמים אלה כאשר הם מחליטים אם לבצע בדיקת CT באוכלוסייה זו.

בעקבות הממצאים הללו פותח הכלל שמציין כי בדיקת CT אינה נחוצה אם לא הייתה פגיעה בראש במהלך הנפילה, אם המטופל זוכר את הנפילה ולא חווה שכחה (Amnesia), אם אין חריגות חדשות בבדיקה נוירולוגית, ואם ניקוד המטופל ב-Clinical Frailty Scale score (CFS) נמוך מ-5. מטרתו של הכלל היא למזער את השימוש בבדיקות דימות מיותרות ולהקל על משאבי מחלקת המיון, תוך שמירה על בטיחות ורמת טיפול גבוהה למטופלים. לכלל שפותח רגישות של 98.6%, סגוליות של 20.3%, ו-negative predictive value (NPV) של 99.8%.

מתוצאות ניתוח פוסט-הוק, החוקרים מדווחים על כלל החלטה ממוקד אף יותר. כלל זה קובע שאין צורך בבדיקת CT אם המטופל לא נפגע בראשו ואין חריגות חדשות בבדיקה נוירולוגית. לכלל זה רגישות נמוכה יותר (95%) אבל סגוליות גבוהה יותר (38%). עם זאת החוקרים מדגישים כי שני הכללים חייבים להיות מאומתים בקבוצות נרחבות של מטופלים לפני האימוץ לקליניקה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הכלל החדש יכול להפחית את הצורך בבדיקות יקרות ומיותרות, תוך זיהוי יעיל ומדויק של המטופלים הזקוקים לבדיקת CT. יש להדגיש כי הכלל מצריך גיבוי במחקרים נוספים לפני הטמעתו בפרקטיקה הקלינית.

CMAJ Dec 4, 2023

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה