DPP4 & GLP1

עמדת המועצה הלאומית לסוכרת בנושא בטיחות האינקרטינים: להמשיך לטפל תוך גילוי עירנות

אנו מביאים כאן את עמדת המועצה הלאומית לסוכרת באשר לדיון ולדיווחים בתקשורת המקצועית והעולמית באשר לבטיחות של התרופות לטיפול בסוכרת ממשפחת האינקרטינים.

להלן המסמך המלא :

                                                      בטיחות תרופות לסוכרת ממשפחת האינקרטינים

עמדת המועצה הלאומית לסוכרת

בשבועות האחרונים עלו לכותרות, בספרות המקצועית ובתקשורת, ידיעות שונות שעסקו בבטיחותן של תרופות לטיפול בסוכרת ממשפחת האינקרטינים. ידיעות אלו עסקו בקשר אפשרי לעליה בסיכון ללקות בדלקת לבלב חריפה או בנגעים טרום סרטניים בלבלב בעת שימוש בתרופות אלו.  המועצה הלאומית לסוכרת מבקשת להדגיש את המידע הרפואי הקיים כיום אודות הטיפול בתרופות ממשפחת האינקרטינים.

תרופות ממשפחת האינקרטינים מצויות בשימוש נרחב לטיפול בסוכרת קרוב לעשור. תרופות אלו משמשות לטיפול במיליוני חולים ברחבי העולם, ומהוות כיום נדבך חשוב בארסנל התרופות העומד לרשות הרופא המטפל בחולה הסוכרתי. ביטוי למקומם המרכזי בטיפול בחולה הסוכרתי ניתן למצוא בהנחיות הטיפול המעודכנות ביותר של איגודי הסוכרת המובילים בעולם.

מידע ממחקרים קליניים מבוקרים מהווה Gold Standard להערכת בטיחות בשימוש בתרופות. המידע שהצטבר עד היום מעשרות מחקרים קליניים מבוקרים בהשתתפות עשרות אלפי חולים וכן מידע בטיחותי הנאסף באופן שוטף על ידי רשויות הבריאות אינו  מלמד על קשר משמעותי בין שימוש בתרופות אלו לבין עליה בסיכון לדלקת לבלב או סרטן הלבלב בהשוואה לטיפולים האחרים לסוכרת שנבדקו.

בנוסף, כיום משתתפים למעלה מ 65,000 מטופלים במחקרים קליניים מבוקרים שונים שנערכים בתרופות אלו. מחקרים אלו מבוצעים תחת בקרת בטיחות חיצונית מתמדת, ועד כה לא דווח בהם על עליה בסיכון לדלקת לבלב או סרטן הלבלב.

חשוב להדגיש, כי הודעת משרד הבריאות מיום 21.4.2013 מתייחסת להעלאת מודעות לתופעות לוואי. אין בהודעה זו  אזהרה כלשהי מפני שימוש בתרופות אלו.

סך הידע שהצטבר ממחקרים קליניים מבוקרים עד כה, כמו גם הניסיון הקליני הרב שהצטבר בשימוש בתרופות אלו, מלמדים על פרופיל בטיחות גבוה של טיפולים אלו בכלל,  ועל העדר עליה משמעותית בסיכון לדלקת לבלב חריפה או גידולים של הלבלב בפרט, (ראה מאמר סקירה מצ”ב).

לאור כל זאת אנו ממליצים:

      • מי שמצוי על טיפולים אילו ימשיך בטיפול



  • חולים חדשים יש לבדוק שאינם בסיכון גבוה לדלקת הלבלב (סיפור משפחתי, שתית אלכוהול, TG מעל 500, דלקת קודמת ואולי אפילו אבני מרה).

       • ניתן להתחיל טיפול בחולים חדשים תוך גילוי ערנות לאפשרות לתופעות לוואי.

בכבוד רב

פרופ’ איתמר רז

יו”ר המועצה הלאומית לסוכרת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה