Elbow

תפיסות חדשניות בטיפול במרפק ובכתף במרכז הרפואי אסף הרופא: להימנע משימוש בגבס במרבית השברים

המרכז הרפואי אסף הרופא, מרכז לאומי מוביל בטיפול בבעיות המרפק והכתף, מציע למטופלים, רבים מהם ספורטאים המגיעים אליו מכל רחבי הארץ, תפיסות חדשניות בטיפול במרפק ובכתף.

כירורגיה של המרפק והכתף הינה תחום חדש באורתופדיה: כיום, התפיסה היא כי השימוש בגבס בטיפול במרבית השברים יהפוך לנחלת העבר, שכן קיבוע מפרקי הכתף והמרפק עלול לגרום לפגיעה קשה בטווח התנועה. הדגש כיום הועבר להתחלת הפעלה של האזורים הפגועים, מוקדם ככל האפשר.

ההתערבות הכירורגית מתבצעת רק כאשר יש בכך צורך, במקרים בהם היא מסייעת לשיחזור העצם ולייצוב השבר, כך שניתן יהיה להפעיל את המפרקים מיד לאחר הניתוח.

ביחידה לטיפול במרפק ובכתף, מטפלים, בין השאר, בדלקות במרפק ובכתף, בפגיעה ניוונית ובפריקות במפרקים אלה. בראש היחידה עומד  ד”ר  מרק  לובנברג, שהתמחה בתחום ב –

Hospital for joint diseases (New York) and the Mayo clinic (Minnesota) בארה”ב.

רבים מבני גיל העמידה סובלים מבעיות בקופסית המסובבת של הכתף (קבוצת השרירים האחראית להרמת הזרועות אל מעבר לכתפיים). בדלקת זו ניתן לטפל בשיטות שמרניות ( פיזיותרפיה, זריקות קורטיזון ותרופות). אם וכאשר נוצרים קרעים בקבוצת גידים זו, נדרשת לעתים התערבות כירורגית, המבוצעת, באסף הרופא, בארטרוסקופיה (חתכים זעירים דרכם מוחדרים כלי ניתוח זעירים), החוסכת את הצורך בחתכים גדולים במעטפת הכתף. “המפתח להצלחה הוא הטיפול המוקדם בבעיה”, מבהיר ד”ר לובנברג. גם במקרים של פריקות מרפק או כתף יש חשיבות רבה לטיפול נכון ומתאים כבר בשלבים המוקדמים לאחר הפריקה, שכן הדבר ימנע הגבלה בטווח התנועה של המרפק כמו גם כאבים כרוניים. פריקות של הכתף או המרפק נובעות, לרוב, מנפילות. פריקות בכתף נוטות לחזור והן לעתים מחייבות התערבות כירורגית. פריקות במרפק הן חבלות חמורות, בשל יציבותו הרבה של מפרק זה.

פגיעה ניוונית במפרקי המרפק והכתף נפוצה אמנם פחות מבירך ובברך, אך בשל הזדקנות האוכלוסייה, עולה בהתמדה מספר הסובלים מהבעיה. במידת הצורך, יש אפשרות להחליף מפרקים אלה במפרקים מלאכותיים בדומה להחלפות מפרקים המבוצעים בברך ובירך. לדברי ד”ר לובנברג, המשתלים המלאכותיים מאפשרים עלייה משמעותית באיכות החיים של הסובלים מהבעיה, אשר במשך שנים לא יכלו להושיט את היד לפה כדי לאכול, וכבר מספר שבועות לאחר הניתוח יכולים לאכול בכוחות עצמם.

נמסר ע”י לשכת הדוברת 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה