Emergency medicine

טיפול אנדוסקופי טוב יותר מטיפול שמרני בחולים עם כיב פפטי מדמם וקרישי דם (מתוך כנס ה-ACG)

טיפול אנדוסקופי לווה בשיעורים נמוכים יותר של דימומים חוזרים, תמותה וניתוח, בהשוואה לטיפול שמרני, בחולים עם כיב פפטי מדמם, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כיב פפטית הינה הגורם המוביל לדימום ממערכת העיכול העליונה. מחלת כיב פפטי עם קריש דם צמוד מלווה בסיכון גבוה לדימום חוזר וניתוח. עם זאת, הטיפול האופטימאלי בכיב פפטי מדמם עם קריש דם צמוד אינו ידוע.

ההנחיות העדכניות מטעם ה-ACG משנת 2021 לא הגיעו להסכמה או לתמוך או להתנגד לטיפול אנדוסקופי במקרים של כיב פפטי מדמם עם קרישי דם צמודים.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שכללה 11 מחקרים אקראיים ומבוקרים עם 839 חולים, במטרה לקבוע את גישת הטיפול האופטימאלית במחלת כיב פפטי מדמם עם קריש דם צמוד. 434 חולים בזרוע טיפול אנדוסקופי עברו הסרה של הקריש וטיפול בנגע מתחתיו ו-405 חולים עברו טיפול שמרני.

מהנתונים עולה כי שיעורי דמם חוזר עמדו על 8.1% מהחולים בזרוע הטיפול האנדוסקופי, בהשוואה ל-20.7% מאלו בזרוע טיפול שמרני (סיכון יחסי של 0.45, רווח בר-סמך 95% של 0.26-0.78). יתרה מזאת, בחולים בזרוע טיפול אנדוסקופי תועדו שיעורי תמותה נמוכים יותר (3.7% לעומת 8%; סיכון יחסי של 0.49, רווח בר-סמך 95% של 0.25-0.96) וצורך בהתערבות ניתוחית בהמשך (4.3% לעומת 9.9%; סיכון יחסי של 0.48, רווח בר-סמך 95% של 0.24-0.97).

ממצאי הסקירה מעידים כי טיפול אנדוסקופי מלווה בשיעורים נמוכים יותר של הישנות דמם, תמותה וצורך בניתוח, בהשוואה לטיפול שמרני. עם זאת, כאשר החוקרים התמקדו רק במחקרים אקראיים ומבוקרים, לא תועדו הבדלים מובהקים בשיעורי דמם חוזר, תמותה וצורך בניתוח בין טיפול אנדוסקופי וטיפול שמרני. לאור זאת, דרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים בנושא.

 

מתוך כנס ה-ACG

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה