Emergency medicine

זמינות יחידות אירוע מוחי ניידות מלוות בשיפור התוצאות בחולים לאחר אירוע מוחי (Annals of Neurology)

שבץ

בחולים עם תסמיני אירוע מוחי שטופלו במסגרת יחידות שבץ ניידות (Mobile Stroke Unit) תועד סיכוי של 18% למניעת אירוע מוחי, בהשוואה לסיכוי של 11% עם טיפול בידי צוותי רפואה דחופה מסורתיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Neurology.

המחקר הפרוספקטיבי, רב-מרכזי כלל 1,009 חולים (גיל חציוני של 66 שנים; 50% גברים) משבעה מרכזים בארצות הברית, שהיו במעקב בין 2014 ו-2020 וקיבלו טיפול על-ידי יחידות שבץ ניידות (644 חולים) או טיפול סטנדרטי ע”י צוותי רפואה דחופה (365 חולים) עם הופעת סימנים ותסמינים של אירוע מוחי חד.

החולים בשתי הקבוצות קיבלו טיפול תוך-ורידי ב-tPA, טיפול רה-פרפוזיה הנפוץ ביתר.

התוצא העיקרי היה שיעור המקרים שנמנעו של אירוע מוחי מוגדר לפי נזק רקמתי, תוצא נוסף היה אירוע מוחי עם הפוגה מוקדמת בתסמינים.

בהשוואה לטיפול סטנדרטי, טיפול ע”י יחידות שבץ ניידות לווה בשיעור גבוה יותר של אירוע שבץ מוחי מוגדר לפי נזק רקמתי שנמנעו  עם הטיפול (18% לעומת 11%, יחס סיכויים מתוקן של 1.82, p=0.02).

החולים ביחידות שבץ ניידות טופלו ב-tPA בתוך פרק זמן קצר ב-37 דקות, בהשוואה לאלו בזרוע הטיפול הסטנדרטי, צעד אשר הגדיל עוד יותר את הסיכוי למניעת אירוע מוחי מוגדר על-פי נזק רקמתי, כאשר כשליש מהחולים הללו התאוששו חזרה למצב הבסיס בתוך 24 שעות.

טיפול ביחידות שבץ ניידות לווה עוד בנסיגה מוקדמת גדולה יותר של התסמינים, בהשוואה לטיפול סטנדרטי (31% לעומת 21%; יחס סיכויים מתוקן של 1.74, P=0.007).

גיל צעיר יותר, מין נקבה, היפרליפידמיה, מדד NIHSS  נמוך יותר, לחץ דם נמוך יותר והעדר חסימת כלי דם גדול נקשרו עם מניעת אירוע מוחי מוגדר לפי נזק רקמתי ואירוע מוחי עם נסיגה מוקדמת של התסמינים.

החוקרים מאמינים כי התוצאות הטובות יותר בנוכחות יחידות שבץ ניידות נובעים ככל הנראה מתגובה מהירה יותר של אנשי הצוות הרפואי ואמבולנסים עם ציוד ייעודי ואנשי צוות מנוסים, כמו גם זמינות בדיקות הדמיה לאבחון וטיפול באירוע מוחי חד לפני הגעה לבית החולים.

Annals of Neurology, Oct 6, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה