Emergency medicine

גורמי סיכון לתמותה לאחר ניתוח שבר ירך (Osteoporos Int)

במאמר שפורסם בכתב העת Osteoporosis International מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מספר גורמים עשויים לסייע בחיזוי הסיכון לתמותה לאחר ניתוח שבר ירך, כאשר בגברים, בקשישים ובאלו עם ממאירות גרורתית תועד סיכון גבוה יותר לתמותה לאחר ההתערבות הניתוחית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שבר ירך מלווה בשיעורי תמותה גבוהים לאחר-ניתוח. גורמים טרם ההתערבות הניתוחית המנבאים את הסיכון לתמותה מוקדמת עשויים לסייע באופטימיזציה והתאמתה אישית של הטיפול הרפואי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות גורמים המנבאים תמותה מוקדמת לאחר ניתוח שבר ירך.

החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרי Scopus ו-PubMed לזיהוי מחקרי עקובה שבחנו מנבאים קדם-ניתוחיים לתמותה לאחר ניתוח שבר ירך.

התוצא העיקרי היה גורמים המנבאים תמותה לאחר 30 ימים מההתערבות הניתוחית, כאשר התוצא המשני היה גורמים המנבאים תמותה בתוך שנה אחת.

הסקירה כללה 33 מחקרי עוקבה עם 462,699 חולים. לאחר ניתוח הנתונים זוהו חמישה מנבאים באיכות גבוהה של הסיכון לתמותה לאחר 30 ימים, כולל גיל החולה (יחס סיכויים של 1.06 לכל שנה; רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.07), מדדASA של 3 נקודות ומעלה (יחס סיכויים של 2.69, רווח בר-סמך 95% של 2.12-3.42), מין זכר (יחס סיכויים של 2.00, רווח בר-סמך 95% של 1.85-2.18), מגורים במוסד (יחס סיכויים של 1.81, רווח בר-סמך 95% של 1.31-2.49) וממאירות גרורתית (יחס סיכויים של 2.83, רווח בר-סמך 95% של 2.58-3.10).

עוד זוהו שישה מנבאים באיכות מתונה, כולל אי-ספיקת כליות כרונית, דמנציה, סוכרת, ריכוז המוגלובין נמוך, אי-ספיקת לב והיסטוריה של מחלה ממארת. עדויות חלשות העידו כי מחלה ממארת לא-גרורתית עשויה לנבא סיכון מוגבר לתמותה לאחר ההתערבות הניתוחית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי גורמים מנבאים אלו עשויים לסייע בזיהוי חולים בסיכון גבוה לתמותה לאחר 30 ימים מניתוח שבר ירך.

Osteoporos Int, Nov 24, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה