Endocrinology other

ההשפעה של טיפול ב-Tirzepatide על לחץ הדם (Hypertension)

במחקר שכלל מבוגרים עם השמנת-יתר דווח כי התרופה להפחתת משקל Tirzepatide הפחיתה את לחץ הדם, אם כי עיקר הירידה בלחץ הדם נבע מהירידה במשקל במטופלים אלו, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Hypertension.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Tirzepatide הינו תכשיר אגוניסט כפול לקולטן GLP-1 ו-GIP, אשר אושר במאי 2022 ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי לטיפול בסוכרת מסוג 2 תחת השם Mounjaro ובנובמבר 2023 אושר לטיפול בהשמנת-יתר תחת השם Zepbound.

הנתונים החדשים אודות לחץ הדם מבוססים על תת-מחקר של מחקר SURMOUNT-1, אשר הראה ירידת משקל חסרת תקדים בהיקף של למעלה מ-20% ברוב המטופלים עם השמנת-יתר או עודף-משקל וסיבוכים (אך לא סוכרת), אשר חולקו באקראי לקבלת Tirzepatide במינון 15 מ”ג למשך 72 שבועות.

בתת-מחקר שכלל 600 משתתפים ממחקר SURMOUNT-1, כולל 145 שחולקו באקראי לקבלת Tirzepatide, נרשמה ירידה משמעותית בלחץ דם סיסטולי לאורך 24 שעות מתחילת המחקר ועד לאחר 36 שבועות בהיקף של 7.4 מ”מ כספית, 10.6 מ”מ כספית ו-8.0 מ”מ כספית עם Tirzepatide במינונים של 5 מ”ג, 10 מ”ג ו-15 מ”ג, בהתאמה. כל הירידות הללו היו מובהקות סטטיסטית. ירידות משמעותיות תועדו גם בלחץ דם דיאסטולי עם Tirzepatide במינונים של 5 מ”ג ו-10 מ”ג.

כל המשתתפים בתת-מחקר אובחנו עם לחץ דם התחלתי נמוך מ-130/90 מ”מ כספית, אך ב30% תועדה אבחנה של יתר לחץ דם ו-29% נטלו לפחות תרופה אחת לאיזון לחץ הדם. הירידה בלחץ הדם עם Tirzepatide לא הייתה שונה בין אלו שנטלו תרופות לאיזון יתר לחץ דם ואלו שלא נטלו טיפול תרופתי.

מהנתונים עולה קורלציה משמעותית בין השינויים בלחץ הדם לאורך 24 שעות ובין הירידה במשקל הגוף, כאשר מניתוח הנתונים עלה כי כ70% מהירידה בלחץ דם אמבולטורי הייתה בתיווך ירידה במשקל הגוף. ניתוח זה הראה כי עיקר ההשפעה על לחץ הדם ככל הנראה נובעת מירידה במשקל, בדומה למגמה שתוארה עם ניתוח בריאטרי. הירידות בלחץ הדם תועדו הן במהלך היום והן בלילה ותוארו בחולים משני המינים, בחולים בגילאים שונים ובאלו עם מדדי מסת גוף שונים.

החוקרים מדווחים על עליה נלווית בקצב הלב, כפי שתואר עם אגוניסטים אחרים ל-GLP-1. לאחר 36 שבועות, קצב הלב עלה עם Tirzepatide לעומת פלסבו ב-2.1, 2.3 ו-5.4 פעימות/דקה עם מינונים של 5 מ”ג, 10 מ”ג ו-15 מ”ג, בהתאמה. עליה זו הייתה משמעותית רק עם Tirzepatide במינון 15 מ”ג.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול ב- Hypertension הפחית את לחץ הדם במבוגרים עם השמנת-יתר, אך חלק גדול מהשיפור בלחץ הדם נבע מירידה במשקל.

Hypertension, Feb 5, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה