Epilepsy

גורמי סיכון להתפתחות אפילפסיה לאחר אירוע מוחי איסכמי (J Stroke Cerebrovasc Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מספר גורמי סיכון עשויים לסייע בחיזוי הסיכון להתפתחות אפילפסיה בחולים לאחר אירוע מוחי איסכמי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אירוע מוחי איסכמי הינו אחד הגורמים הנפוצים לאפילפסיה במבוגרים. ההיארעות של אפילפסיה לאחר אירוע מוחי נעה סביב 7%. גורמי סיכון מוכרים כוללים את חומרת האירוע המוחי, המיקום בקורטקס, מדד NIHSS גבוה יותר באשפוז ופרכוסים עם תסמינים אקוטיים. כעת הם בחנו את הגורמים המנבאים התפתחות אפילפסיה לאחר אירוע מוחי באוכלוסייה.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם אירוע מוחי איסכמי, אשר עברו הערכה בין ינואר 2012 ועד יוני 2020. החוקרים לא כללו במחקר חולים עם היסטוריה אישית אל אפילפסיה ונזק מבני העלול להוביל לאפילפסיה, מעבר לאירוע מוחי אקוטי או כרוני. ניתוח רב-משתני שימש להערכת משתנים דמוגרפיים, קליניים והדמייתיים המלווים בסיכון מוגבר לאפילפסיה לאחר אירוע מוחי.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות של 1,586 חולים לאחר אירוע מוחי, מהם 691 חולים (61.9% גברים) ענו על קריטריוני המחקר והשלימו מעקב לאורך לפחות שנה אחת. במהלך המעקב, 6.2% מהחולים (42 מבין 691 חולים) אובחנו עם אפילפסיה לאחר אירוע מוחי עם שכיחות גבוהה יותר אירוע מוחי איסכמי קודם, מדד NIHSS גבוה יותר בעת הקבלה לאשפוז, טיפול ב-rt-PA, מדד Fazekas Scale גבוה יותר, מעורבות קורטיקאלית, התמרה המורגית, פרכוס תסמיני אקוטי, אשפוז ארוך יותר ומדד Modified Rankin Scale Score גבוה יותר בעת השחרור, בהשוואה לחולים ללא אפילפסיה לאחר אירוע מוחי.

מניתוח רב-משתני עלה כי פרכוסים תסמיניים אקוטיים (יחס סיכויים של 3.22, p=0.033), מעורבות קורטיקאלית (יחס סיכויים של 0.274, p<0.05), מדד Fazekas Scale Score (יחס סיכויים של 0.519, p<0.05) ומדד mRS בעת השחרור (יחס סיכויים של 1.33, p=0.043) זוהו כגורמי סיכון בלתי-תלויים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המשתנים המלווים בסיכון מוגבר לאפילפסיה לאחר אירוע מוחי היו דומים לאלו שתוארו בספרות. ממצאים אלו מדגישים את החשיבות של ממצאים נוירו-הדמייתיים, פרכוסים תסמיניים אקוטיים במהלך האשפוז וחסר נוירולוגי בעת השחרור מבית החולים. ממצאים אלו עשויים לשמש כבסיס ליצירת מודלים לחיזוי הסיכון לאפילפסיה בחולים אלו.

 

J Stroke Cerebrovasc Dis. 2022 Nov 4

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה