Fatigue

טיפול התנהגותי עשוי להקל על תסמיני עייפות בחולים עם Long COVID (מתוך Clin Infect Dis)

קורונה

 מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Infectious Diseases עולה כי בחולים עם Long COVID, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי עשוי להביא להקלה משמעותית בתסמיני עייפות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הינו טיפול מובנה בשיחות, המבוצע ע”י מטפל מיומן במטרה להגביר את המודעות של המטופל להתנהלותו וללמדו כיצד לשנות את התגובה שלו למצבים ואתגרים. על-פי נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית, 11% מהחולים בארצות הברית אשר חלו בעבר בקורונה דיווחו על Long COVID.

מדגם המחקר כלל 114 חולים מהולנד אשר חוו עייפות חמורה לאורך לפחות שלושה חודשים לאחר הדבקה בקורונה. מחצית מהמשתתפים חולקו באקראי לקחת חלק בטיפול קוגניטיבי התנהגותי לאורך 17 שבועות, אשר התמקד בעייפות, כאשר המחצית השנייה של המשתתפים לא השלימה כל התערבות מיוחדת והחולים המשיכו בטיפול הסטנדרטי ל-Long COVID. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הושלם באופן וירטואלי או פנים מול פנים.

החוקרים התאימו את תכנית הטיפול להיבטים הספציפיים של עייפות על-רקע Long COVID. הטיפול התייחס לשבעה תחומים: הפרעה בדפוסי שינה-ערות, אמונות לא-מסייעות בנוגע לעייפות, רמת פעילות נמוכה או שאינה מחולקת היטב, תחושת תמיכה חברתית מעטה, בעיות בעיבוד פסיכולוגי של COVID-19, חששות ודאגות בנוגע לקורונה והתמודדות לקויה עם כאב.

המשתתפים בזרוע טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לא רק זכו להקלה בתחושת העייפות אלא גם דיווחו על פחות בעיות ריכוז, תסמינים גופניים פחות חמורים ושיפור תפקוד גופני וחברתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הביא לשיפור בתחושת עייפות על-רקע Long COVID, זאת לצד שיפור בתפקוד גופני וחברתי, שיפור אשר נותר גם לאחר שישה חודשים.

Clin Infect Dis, May 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה