Fatty Liver

טיפול ב-Hydroxychloroquine מלווה בסיכון מופחת למחלת כבד שומני בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (מתוך הכנס השנתי מטעם ACR)

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) אשר טופלו ב- Hydroxychloroquine תועד סיכון מופחת לאבחנה של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, כך עולה מתוצאו מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-ACR Convergence.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת מפרקים שגרונית הינה מחלה אוטואימונית הפוגעת במפרקים רבים. מחקרים קודמים הראו כי כ-25% מהגברים ו-22% מהנשים עם מחלת המפרקים סובלים ממחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין טיפול ב- Hydroxychloroquine ובין מחלת כבד שומני בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. הם התבססו על נתונים ממאגר National Health Insurance Research Database מטאיוואן לשנים 2000 עד 2020 וזיהו 41,791 חולים עם אבחנה לאחרונה של דלקת מפרקים שגרונית בין 2002 עד 2020. לאחר הוצאת חולים עם מחלת כבד לפני אבחנת דלקת המפרקים, כמו גם חולים עם נתונים חסרים, הם כללו בניתוח הנתונים 21,458 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול לפי טיפול ב- Hydroxychloroquine, תוך תקנון לערפלנים. עוד הושלמו ניתוחי תתי-קבוצות לפי גיל ומין.

החוקרים מדווחים כי לאורך מעקב ממוצע של 8.4 שנים, 1.86% מהחולים במחקר פיתחו מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול. מהנתונים עולה כי טיפול ב- Hydroxychloroquine לווה בסיכון מופחת למחלת כבד שומני (יחס סיכון מתוקן של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.60-0.93). ממצאים אלו היו עקביים בחולים בגילאי 50 שנים ומטה ובנשים.

מהנתונים עולה עוד כי גורמים מנבאים משמעותיים של הסיכון למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול כללו השמנת-יתר (יחס סיכון מתוקן של 4.63, רווח בר-סמך 95% של 1.47-14.59), מינון יומי מוגדר של נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (יחס סיכון מתוקן של 1.03 לכל עליה של מינון יומי מוגדר;  רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.05), סטרואידים במינון מקביל ליותר מפרדניזולון 5 מ”ג ביום בהשוואה לאלו שלא טופלו בפרדניזולון (יחס סיכון מתוקן של 2.4, רווח בר-סמך 95% של 1.86-3.10) וסטרואידים במינון מקביל לפרדניזולון עד 5 מ”ג ביום לעומת אלו שלא טופלו בסטרואידים (יחס סיכון מתוקן של 0.53, רווח בר-סמך 95% של 0.40-0.72).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את המנגנון בבסיס השפעת הטיפול ב- Hydroxychloroquine על התפתחות מחלת כבד שומני בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

מתוך הכנס השנתי מטעם ACR

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה