Flu

הדבקה בשפעת נקשרה לאשפוזים וסיבוכים במבוגרים; יו”ר האגודה לרפואה פנימית קורא לציבור להתחסן

FLU SHOT חיסון שפעת
כשליש מהחולים מעל גיל 50 אושפזו עם דלקות ריאות בעקבות זיהום והסתבכות מחלת השפעת בארה"ב ובקנדה, כך עולה ממחקר חדש שהוצג בכנס "קבוצת העבודה המדעית האירופאית לשפעת" שנערך בוולנסיה לאחרונה

השפעה משמעותית של נגיף השפעת על בני האדם לצד היתרונות הברורים הקשורים לחיסון הודגשו לאחרונה על ידי מחקרים שהוצגו בכנס שפעת 2023 של קבוצת העבודה המדעית האירופית לשפעת (ESWI) שהתקיימה בוולנסיה, ספרד לאחרונה. . לפי הנתונים, השפעת ממשיכה להטיל עומס על קהילות ומערכות בריאות בעולם, לאור עליה בסיבוכים רפואיים כתוצאה מהדבקות בנגיף ועקב ירידה משמעותית בהתחסנות.

אחד המחקרים הבולטים שהוצגו במסגרת הכנס, בדק את מספר הפניות לגורמים רפואיים בארה”ב ובקנדה עקב מחלת השפעת, וכן את הסיבוכים הרפואיים בקרב מבוגרים הקשורים לשפעת. המחקר התמקד בהשפעה הקלינית של שפעת עונתית על מבוגרים מעל גיל 50 בין השנים 2015 עד 2020. החוקרים הדגימו עלייה משמעותית במפגשים רפואיים הקשורים לדלקת ריאות עם העלייה בגיל לאחר זיהום בשפעת. המחקר גם מצא בנוסף כי בממוצע, כשליש מהמבוגרים מעל גיל 50 שאושפזו בשל שפעת אובחנו עם דלקת ריאות במהלך אשפוזם.

על פי הדברים שהוצגו בכנס, עולה כי בעונת שפעת 2022/23 בארה”ב נרשמה מגמה של שיעורי חיסון נמוכים לשפעת בהשוואה לעונות קודמות, מה שהעלה חששות לגבי היכולות של מערכות בריאות הציבור ומערכות הבריאות במדינה לעודד את הציבור להתחסן.

עוד נאמר כי שינוי דרסטי במגמה הנוכחית המדגימה עלייה במספר הנגיפים בדרכי הנשימה, יתקיים כאשר רוב הזכאים לחיסון ייגשו לקבל את החיסון העונתי לשפעת. על פי החוקרים, ניתן לראות בבירור את האפקט של גל מסוכן שמתרחש כאשר שיעורי החיסונים יורדים.

מחקרים אמפיריים מבוססי תצפית על עולם האמיתי, ממלאים תפקיד קריטי בהדגמת הערך של חיסון נגד שפעת על ידי הערכת מגמות ביעילות החיסונים לאורך זמן בהקשר של שינויי עונות ביחס לעונות קודמות, לאור השונות של הנגיף. המחקרים שהוצגו ב- ,ESWI מדגישים את העומס שהשפעת ממשיכה להטיל על קהילות ומערכות בריאות ומוכיחים את הערך הגבוה של חיסון נגד שפעת בהגנה על בריאות הציבור.

“הוכח מעבר לכל ספק כי התחסנות מסייעת בהדבקה מפני שפעת, ומונעת תחלואה קשה בקרב צעירים לצד מבוגרים ובעיקר בקרב קבוצות הנמצאות תחת גורמי סיכון”. כך אומר פרופ’ אבישי אליס, יו”ר האגודה הישראלית לרפואה פנימית: “אני קורא לכל הציבור להקדים לפנות אל קופות החולים ולהתחסן ובכך נגן על עצמנו ועל הקרובים אלינו”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה