Fungal & other Infectious

האם תוספת סטרואידים תיטיב את תוצאות הטיפול במחלת קוואסקי?/ מאת פרופ’ פריאר (JC 402)


ג’ורנאל קלאב, מגזין 402: מחקר המתפרסם בגיליון ספטמבר של ה- Journal of Pediatrics עשוי לשנות את מדיניות הטיפול במחלת קוואסקי. החוקרים מצאו כי תוספת קורטיקוסטרואידים לטיפול ב-IVIG מורידה את רמות ציטוקינים בסרום ומשפיעה על המהלך הקליני של המחלה.

 

מחלת ,Kawasaki מחלה חריפה מאופיינת בעלייה בחום הגוף ובדלקת בכלי הדם. האטיולוגיה לא ידועה, ולמרות זאת אנחנו עדים להתקדמות ניכרת בשיטות הטיפול במחלה.

הטיפול במתן תוך ורידי של אימונוגלובולין, IVIG, החל בשנת 1984. טיפול מהפכני זה יעיל בהפחתת מספר הימים בהם סבל החולה מחום גוף גבוה, וחשוב מזה, מנע במקרים רבים סיבוך רציני של המחלה, מחלת כלי הדם הכלילים, הקורונריים, המלווה ביצירת מפרצת (aneurysm). מתן IVIG התקבל כטיפול השגרתי למחלה זו, אך עדיין בכ-20% מהילדים הלוקים במחלת קווסקי, הטיפול אינו מוריד את חום הגוף.

כיום, לאחר שנים של התנגדות למתן סטרואידים, סבורים החוקרים שיש מקום להשתמש בהם. במבט לאחור המחקרים הראשונים שטענו שהסטרואידים מחמירים את מצב החולה, לקו בלקויים מתודולוגיים ומסקנותיהם לא היו מהימנות.

בבדיקות מעבדה של חולי קווסקי נמצאה עליה ברמת הציטוקינים הדלקתיים בדם. הציטוקינים הדלקתיים הם:,TNF ,IL-2 ,IL-6 IL-8 ואנטרפרון גמא. כתוצאה מהדלקת, ציטוקינים אלה מחוללים נזק לאנדותל של כלי הדם, כולל כלי הדם הכלילים. ציטוקינים אלה גם אחראים לסימני דלקת כללית אחרים, כגון עליה בחום הגוף. הורדת רמת הציטוקינים הנה חיונית למניעת נזק לכלי הדם בכלל, והיווצרות מפרצת בכלי הדם הכלילים בפרט. להשלמת התמונה של התגובה הציטוקינית, יש להוסיף כי קיימת עלייה גם ברמת ציטוקינים אנטי-דלקתיים, כגון IL-10 ו IL-4.

מטרת המחקר – בהסתמך על הממצאים שהבאנו, תכננו החוקרים במאמר לפנינו מחקר פרוספקטיבי בשתי קבוצות ילדים שסבלו ממחלת קווסקי, כאשר הקבוצה הראשונה טופלה ב-IVIG בלבד ואילו הקבוצה השנייה קיבלה IVIG וסטרואידים גם יחד. הפרמטרים שנבדקו היו התגובה הקלינית ורמות הציטוקינים.

תכנון המחקר – המחקר התבצע בתשעה מרכזים רפואיים ביפן והשתתפו בו 32 ילדים חולי מחלת קווסקי. לאבחנת המחלה נדרשו חמישה סימנים מתוך הרשימה הבאה:

1. חום הגוף מעל 38 מעלות צלזיוס.

2. דלקת בלחמיות ללא מוגלה.

3. שנויים בפה, כולל שפתיים יבשות וסדוקות, אודם בגרון ולשון דמוית תות-שדה.

4. אודם, בצקת או קלוף עור בכפות הידיים או הרגליים.

5. פריחה.

6. הגדלת קשרי הלימפה.

אמות המידה לגבי חומרת המחלה היו: ספירה לבנה מעל 12000 /מ”מ3, תרומבוציטים פחות מ-350,000 /מ”מ3, CRP מעל 3, רמות נמוכות של אלבומין בדם וגיל החולה פחות מ-12 חודש או מעל חמש שנים.

כאשר אובחן החולה הוא התקבל באקראי לאחת משתי הקבוצות, קבוצה שקבלה IVIG בלבד או הקבוצה שקיבלה IVIG ובנוסף גם סטרואידים. הסטרואידים הוזלפו לתוך הוריד עד לירידת חום הגוף לתקין ולאחר מכן החולה נטל prednisolone דרך הפה.

רמות הציטוקינים נמדדו בשלבים טרם קבלת הטיפול, 24 שעות לאחר תחילת הטיפול וכעבור שבוע ושבועיים. בדיקה על קולית של הלב בוצעה בקבלת החולה למחלקה ומאז מידי שבוע.

 
התוצאות – בשתי הקבוצות היו 32 חולים, 16 בכל קבוצה. כאשר גיל החולה, מין וחומרת המחלה בשתי הקבוצות היו שוות וכן רמות הציטוקינים IL-2, IL-6, IL-8, IL-10 היו גבוהות לפני תחילת הטיפול. בקבוצת החולים שקבלה IVIG ובנוסף סטרואידים, למחרת הזריקה כבר ירדה רמת הציטוקינים בדם באופן משמעותי. לא כן בקבוצה שטופלה ב-IVIG בלבד. כאן לא נמצא שינוי ברמות הציטוקינים. כעבור שבוע רמות הציטוקינים בשתי הקבוצות היו ללא הבדל.

כאשר נבדקה רמת ה-CRP, שהוא סממן לפעולה דלקתית, התברר כי בקבוצת החולים שקיבלה סטרואידים ה CRP – חזר לרמה תקינה מהר יותר.

החשוב מכול, שנויים פתולוגיים בכלי הדם הכלילים לא נצפו בשתי הקבוצות במשך תקופת המעקב.

בדיון – החוקרים מציינים את העובדה שלא מצאו עלייה ברמת הציטוקינים TNF ואינטרפרון בדם בניגוד למחקרים אחרים. החוקרים מצאו עלייה של IL-10. תופעה זאת מפתיעה כי ציטוקין זה דווקא בעל השפעה אנטי-דלקתית. ההסבר המוצע כי ציטוקין זה, מגרה לימפוציטים מסוג B והעלייה במספר תאי B גורמת להפרשה מוגברת של אימונוגלובולינים במחלת הקווסקי.

בסיכום – החוקרים טוענים כי הוכיחו שסטרואידים מורידים את רמת הציטוקינים הדלקתיים בדם במחלת הקווסקי, וכן ירדה גם רמת ה CRP שהוא סממן של תגובה דלקתית. יש להניח שהתגובה המהירה של הסטרואידים בהורדת רמת הציטוקינים מונעת נזק לכלי הדם הכלילים, ובעיקר מונעת הופעת מפרצת בכלי דם אלו. מסקנת החוקרים, יש להמליץ על מתן טיפול משולב של IVIG וסטרואידים עבור חולים הסובלים ממחלת הקווסקי.

Effect of corticosteroids in addition to intravenous gammaglobulin therapy on serum cytokine levels in the acute phase of Kawasaki disease in children.

Okada Y, Shinohara M, Kobayashi T. J Pediatr 2003;143: 363-7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה בילדות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה בילדות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Dermatology עולה קשר בין אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם ובין סיכון מוגבר לסיבוכים בלידה ותחלואה בילדות, כולל הפרעות נשימתיות, מטבוליות, מחלות מערכת עצבים מרכזית ומחלות נוספות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הידראדניטיס סופורטיבה מלווה בשכיחות מוגברת של תחלואה בנשים בגיל הפוריות וסיבוכי הריון, אך ההשפעות […]

  • ההשפעה של תכנית למניעת פציעות על בטיחות ילדים (Pediatrics)

    ההשפעה של תכנית למניעת פציעות על בטיחות ילדים (Pediatrics)

    התוכנית למניעת פציעות (The Injury Prevention Program, או TIPP) הינה תכנית ביוזמת האקדמיה האמריקאי לרפואת ילדים משנת 1983 שנועדה לסייע לרופאי ילדים במניעת חבלות לא-מכוונות בילדים. מנתונים שפורסמו בכתב העת Pediatrics עולה כי התוכנית הפחיתה ביעילות את היקף הפציעות בילדים במהלך השנתיים הראשונות לחייהם.  ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהתוכנית קיימת מזה כארבעה עשורים, […]

  • חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לחיסון כנגד נגיף קורונה השפעה מגנה מתונה מפני Long COVID. ההשפעה המגנה של החיסון גדולה יותר במתבגרים בסיכון מוגבר להתפתחות Long COVID ופוחתת עם הזמן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חיסון מפחית את הסיכון לזיהום בקורונה בילדים, אך ההשפעה של החיסון […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול לייזר שבועי בתינוקות עם כתמי פורט ויין (JAMA Dermatol)

    תוצאות מבטיחות לטיפול לייזר שבועי בתינוקות עם כתמי פורט ויין (JAMA Dermatol)

    בתינוקות עם כתמי לידה פורט ויין (Port Wine) תועדה העלמות מלאה או כמעט-מלאה עם טיפול לייזר שבועי (Pulsed Dye Laser, או PDL), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התערבות מוקדמת לכתמי פורט ויין בתינוקות עשויה לשפר משמעותית את התוצאות וחלק מהמחקרים הציעו כי מרווחים קצרים יותר בין […]

  • התועלת של טיפול באור ולייזר כנגד שיעור יתר בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (JAMA Dermatol)

    התועלת של טיפול באור ולייזר כנגד שיעור יתר בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (JAMA Dermatol)

    טיפולים באור ולייזר לבד או בשילוב עם טיפולים אחרים הדגימו תוצאות חיוביות בהפחתת חומרת שיעור יתר, שיפור בריאות פסיכולוגית ושיפור איכות החיים הכוללת של נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות, כך מדווחים מומחים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology. המומחים מסבירים כי שיעור יתר נפוץ ב-70-80% מהנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות, כאשר למרות שלרוב אנשי צוות […]

  • קוורנומות (מלפורמציה קוורנומית) של מערכת העצבים המרכזית; ד

    קוורנומות (מלפורמציה קוורנומית) של מערכת העצבים המרכזית; ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא מתוך NEJM

    מאמר סקירה שפורסם לאחרונה ב-New England Journal of Medicine עסק במלפורמציות נקבוביות (קוורנוטיות) מוחיות, המוכרות בשם הרפואי  “קוורנומות”, שהן צבר כלי דם פגומים בצורת חלל ספוגי צפוף. חלל זה נעדר רקמת מוח ועשוי להמצא גם בעמוד השדרה. שכיחות קוורנומות באוכלוסיה הינה 0.5 אחוז. סימפטומים הביטוי הקליני הינו וריאבילי. בחלק ניכר מהמקרים מדובר בממצא אקראי בהדמיה […]

  • חשיבות תמיכה תזונתית במקרים של פגות בינונית-עד-מאוחרת (NEJM)

    חשיבות תמיכה תזונתית במקרים של פגות בינונית-עד-מאוחרת (NEJM)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התערבות לתמיכה תזונתית בפגים שנולדו לאחר 32 שבועות היריון לפני שבוע 36 להיריון ועד הזנה מלאה עם חלב אם הינה התערבות אפשרית, ללא השפעה על מרווח הזמן עד הזנה אנטרלית מלאה או על הרכב הגוף בגיל מתוקן של ארבעה חודשים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

  • אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מלווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית (J Pediatr)

    אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מלווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית (J Pediatr)

    הופעה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלת מעי דלקתית בגיל מבוגר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת The Journal of Pediatrics. עם זאת, ביטויים אטופיים לרוב אינם מלווים בסיכון מוגבר למחלת המעי. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים להערכת הקשר בין אטופיה ובין מחלת מעי דלקתית העלו […]

  • ההשפעות של מאפיינים שונים על התוצאות ארוכת הטווח של טיפול בהידרוקורטיזון זמן קצר לאחר הלידה בפגים מונשמים (JAMA)

    ההשפעות של מאפיינים שונים על התוצאות ארוכת הטווח של טיפול בהידרוקורטיזון זמן קצר לאחר הלידה בפגים מונשמים (JAMA)

    במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood: Fetal and Neonatal Edition מדווחים חוקרים מהולנד ובלגיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים שנולדו לפני שבוע 27 להיריון, טיפול סיסטמי בהידרוקורטיזון עשוי להביא לשיפור סיכויי ההישרדות או ליקוי נוירו-התפתחותי. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה