Gastro other

דיאטה עתירת נוגדי-חמצון עשויה להפחית את הסיכון להליקובקטר פילורי (BMC Gastroenterology)

בקרב מבוגרים המקפידים על תזונה מאוזנת  עם כמות מספקת של נוגדי-חמצון מפירות וירקות ייתכן סיכון מופחת לזיהום בחיידק הליקובקטר פילורי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מהעדויות הזמינות בספרות הרפואית עולה כי לתזונה תפקיד חשוב בהתפתחות זיהום בהליקובקטר פילורי. לאור זאת, גורמים תזונתיים העשויים להגן מפני הזיהום עשויים להיות חשובים במקרים רבים.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת והשוו את דפוסי התזונה של 148 משתתפים עם הליקובקטר פילורי ו-302 ביקורות בריאות ללא הזיהום החיידקי. החולים עם הליקובקטר פילורי זוהו במרפאה גסטרואנטרולוגית באירן בה אובחנו לראשונה עם זיהום פעיל וטרם החלו טיפול תרופתי.

במסגרת המחקר חושב מדד Dietary Antioxidant Index (או DAI) על-בסיס הרגלי התזונה לפי שאלון מזון. המשתתפים נשאלו אודות הרגלי התזונה, כולל הצריכה הממוצעת ביום, שבוע, חודש ושנה. הם גם דנו בגודל במנות ולשיפור הדיוק של ההערכות, הוצגו גדלי מנות או מדידות ביתיות לאישור ההערכות של המשיבים.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 39 שנים, 60% היו נשים. בהשוואה לביקורות בריאות, אלו עם הליקובקטר פילורי היו מבוגרות יותר משמעותית, עם מדד מסת גוף גדול יותר ושכיחות גבוהה יותר של מעשנים.

בקרב חולים עם הליקובקטר פילורי תועדה צריכה נמוכה יותר של ויטמין A, ויטמין E, מנגן וסלניום. הבדלים אחרים בהרגלי צריכת וויטמין C ואבץ לא היו מובהקים סטטיסטית.

מדד DAI הממוצע היה גבוה יותר משמעותית בקרב ביקורות בריאות, בהשוואה לחולים עם זיהום הליקובקטר פילורי (7.67 לעומת 3.57, בהתאמה). הסיכון לזיהום החיידקי ירד עם עליה במדד DAI.

לאחר תקנון למשתנים שונים, החוקרים מצאו כי בקרב משתתפים עם ערכי DAI נמוכים מהחציון תועד סיכון מוגבר להתפתחות זיהום בהליקובקטר פילורי.

דיאטה מאוזנת, בפרט עם צריכה רבה של פירות וירקות, עשוי להגן על מבוגרים מפני השלכות זיהום בהליקובקטר פילורי. מנגד, דיאטה עתירת פחמימות ומתוקים מלווה בשכיחות גבוהה יותר של הליקובקטר פילורי.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את הממצאים בקבוצות אחרות ולקבוע אם דיאטה עתירת נוגדי-חמצון עשוי להפחית את הסיכון למחלות הנובעות משנית מזיהום בחיידק הליקובקטר פילורי.

 

BMC Gastroenterology, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה