Gastro other

IPMN והסיכון לסרטן לבלב (AMA Network Open)

מחקר חדש טוען כי אנשים עם IPMN בלבלב ללא "מאפיינים מדאיגים או בסיכון גבוה" אינם בעלי סיכון מוגבר לסרטן לבלב

אנשים עם נאופלזיה רירית פפילרית תוך-צינורית (IPMN) בלבלב ללא “מאפיינים מדאיגים או בסיכון גבוה” אינם בעלי סיכון גבוה יותר לסרטן הלבלב מאשר אנשים ללא IPMN, כך עולה ממחקר עוקבה רטרוספקטיבי שבוצע על ידי חוקרים מ-Mayo Clinic ופורסם ב-JAMA Network Open. ממצאים אלה, אם יודגמו גם באוכלוסייה גדולה יותר, עלולים לערער את הנחיות המעקב הנוכחיות עבור IPMNs.

“מבין ה-IPMNs שהיו שליליים בקלסיפקציית Fukuoka בתחילת המחקר, פחות מ-10% פיתחו מאפיינים מדאיגים או בסיכון גבוה בתקופת המעקב והתפתחות סרטן הלבלב היה אירוע נדיר בסך הכל”, כתבו המחברים במאמר.

ההנחיות הבינלאומיות העדכניות לניהול IPMNs כוללות המלצה על מעקב מבוסס דימות במטרה לזהות מאפיינים קליניים והדמיה של ניאופלזיה מתקדמת. “עם זאת”, לפי החוקרים, “אין הערכות מבוססות אוכלוסיה של הנטל של סרטן הלבלב באנשים עם IPMNs או של השיעור של סרטן הלבלב המתפתח מ-IPMN או מאיזור סמוך לו”.

החוקרים שאפו לבחון פער ידע זה באמצעות מחקר עוקבה מבוסס אוכלוסיה. החוקרים זיהו שתי קבוצות, הראשונה כללה 2,114 מטופלים בני 50 ומעלה שעברו סריקות CT בטן בין השנים 2000 ל-2015, מתוכם 231 (10.9%) היו בעלי IPMN, והשנייה כללה 320 חולים שאובחנו עם סרטן הלבלב בין השנים 2000 ל-2019, מתוכם 31 (9.8%) היו בעלי IPMN.

בקרב 81% מהחולים עם IPMNs בקבוצה הראשונה שלא היו עם תכונות בסיכון גבוה או מדאיג לפי Fukuoka, שיעור ההיארעות של סרטן הלבלב ל-100 שנים לא היה שונה באופן משמעותי בהשוואה לאנשים ללא IPMNs.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה