Gastro other

תגובה מוקדמת בבדיקת אולטרה-סאונד של המעי לטיפול ביולוגי מנבאת הפוגה אנדוסקופית בילדים עם מחלת קרוהן (J Crohns Colitis)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Crohn’s & Colitis מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בילדים עם מחלת קרוהן של האילאום, עדות לתגובה מוקדמת לטיפול ביולוגי בבדיקת אולטרה-סאונד של המעי מנבאת הפוגה אנדוסקופית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים ההמלצה כיום הינה לזהות סמנים מוקדמים לאופטימיזציה של הטיפול להשגת הפוגה אנדוסקופית במחלת קרוהן. התועלת של בדיקת אולטרה-סאונד של המעי בניבוי הפוגה אנדוסקופית אינה ידועה ומטרתם כעת הייתה לבחון את התגובה הסונוגרפית ככלי לניבוי הפוגה אנדוסקופית בילדים עם מחלת קרוהן.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל ילדים עם מחלת קרוהן של האילאום, אשר החלו טיפול ביולוגי והשלימו בדיקת אולטרה-סאונד של המעי, הערכת פעילות מחלה קלינית ומדידת רמות CRP בתחילת המחקר, לאחר 8 שבועות, לאחר 6 חודשים ותגובה לטיפול בתוך שנה.

התוצא העיקרי היה הדיוק של ערכי סף אופטימאליים לחיזוי הפוגה אנדוסקופית בילדים עם מחלת קרוהן של האילאום (מדד SES-CD קטן מ-2 נקודות) של שינוי עובי דופן מעי בבדיקת אולטרה-סאונד של המעי מתחילת המחקר עד לאחר שמונה שבועות ולהערכת עובי דופן המעי לאחר שמונה שבועות.

מדגם המחקר כלל 44 ילדים (גיל חציוני של 13 שנים; 66% לא קיבלו טיפול ביולוגי קודם), כאשר 29 מהם (66%) השיגו הפוגה אנדוסקופית.

מהנתונים עולה כי ירידה של מעל 18% בעובי דופן מעי לאחר שמונה שבועות מנבא הפוגה אנדוסקופית עם שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.99 (רווח בר-סמך 95% של 0.98-1.00), עם רגישות של 100%, סגוליות של 93%, ערך מנבא חיובי של 97% וערך מנא שלילי של 100%, כמו גם ירידה של מעל 46% בפעילות מחלה קלינית (שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.67, רווח בר-סמך 95% של 0.49-0.84) וירידה של מעל 84% בריכוז CRP (שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.49, רווח בר-סמך 95% של 0.31-0.67) לאחר שמונה שבועות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שינוי מוקדם בעובי דופן מעי בבדיקת אולטרה-סאונד של המעי מנבא הפוגה אנדוסקופית בילדים עם מחלת קרוהן, כאשר התוצאות טובות יותר מאלו שתועדו עם תסמינים ורמות CRP. נתונים אלו תומכים בשימוש בבדיקת אולטרה-סאונד של המעי לאופטימיזציה של הטיפול והנחיית הטיפול בילדים עם מחלת קרוהן של האילאום.

J Crohns Colitis, Dec 23, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה