Gastro other

גורמי סיכון להופעה מוקדמת של אדנוקרצינומה של הלבלב (Eur J Cancer)

מספר גורמים עשויים לנבא סיכון מוגבר להתפתחות מוקדמת של אדנוקרצינומה של הלבלב, כולל עישון סיגריות, צריכת אלכוהול, היסטוריה של דלקת לבלב וזיהום בנגיף HBV (או Hepatitis B Virus), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Cancer.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בשנים האחרונות חלה עליה בשיעורי היארעות סרטן לבלב במטופלים צעירים, עם גיל הופעה מוקדם מהמקובל, עדות אפשרית לשינויים בחשיפה ואורחות החיים של האוכלוסייה.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית של הספרות הרפואית במטרה לזהות גורמי סיכון לא-תורשתיים להופעה מוקדמת של אדנוקרצינומה של הלבלב. חיפוש במאגרי MEDLINE ו-EMBASE, כמו גם פרסומים נלווים, לזיהוי מחקרים רלבנטיים.

החיפוש הוביל לזיהוי 24 מאמרים רלבנטיים, כולם דיווחו על נתונים ממחקרים תצפיתיים; הסף להשוואת קבוצות הגיל נע בין 40-65 שנים.  אורחות חיים שנבחנו כללו עישון, צריכת אלכוהול, השמנה, חוסר פעילות גופנית, צריכת בשר, מצב סוציו-אקונומי ואזור מגורים גיאוגרפי. גורמים קליניים שנבחנו כללו דלקת לבלב, סוכרת/תנגודת לאינסולין, ממאירות קודמת ושלב הממאירות בעת האבחנה, זיהום בנגיף HBV, תסמונת מטבולית ושימוש ארוך-טווח במעכבי תעלות מימן. שמונה מחקרים דיווחו על תוצאות מתוקנות לערפלנים.

חוסר אחידות באשר לגיל סף להגדרת הופעה מוקדמת של אדנוקרצינומה של הלבלב מנע אפשרות השלמת מטה-אנליזה של הנתונים. למרות שלא זוהו עדויות מוצקות המצביעות על גורמי סיכון לא-תורשתיים ספציפיים להופעה מוקדמת של הממאירות, מניתוח הנתונים עלה כי גורמי סיכון לא-תורשתיים אפשריים להופעה מוקדמת של אדנוקרצינומה של הלבלב הדורשים מחקרים נוספים להערכה מקיפה כוללים עישון פעיל, צריכת אלכוהול, היסטוריה של דלקת לבלב וזיהום בנגיף HBV.

החוקרים מסכמים וכותבים כי העדויות אודות גורמי סיכון לא-תורשתיים להופעה מוקדמת של אדנוקרצינומה של הלבלב הן הטרוגניות, אך זוהו ארבעה גורמים קליניים העשויים לסייע בזיהוי מטופלים בסיכון מוגבר בהם תתכן תועלת לבדיקות סקר ונקיטת צעדים להפחתת הסיכון למחלה הממארת.

Eur J Cancer, Dec 12, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה