Gastro other

אין עדויות משכנעות התומכות בסיכון לסרטן לבלב עם טיפול באגוניסטים ל-GLP-1 (מתוך JAMA Netw Open)

ממצאים חדשים אינם תומכים בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן לבלב עם טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לאורך עד שבעה ימים, אם דרושים נתונים לטווח ארוך יותר, כך מדווחים חוקרים מישראל במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open.

פרופ’ רחל דנקנר ושותפיה ממכון גרטרנר בבית החולים שיבא מסבירים כי חלק מהמחקרים העלו חשש בנוגע לעליה אפשרית בסיכון לדלקת לבלב וסרטן לבלב חולים תחת טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה להערכת הקשר בין טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ובין להיארעות סרטן לבלב לאורך חציון של שבע שנים ב-543,595 מבוגרים (גיל ממוצע של 59.9 שנים; 51% נשים) עם סוכרת מסוג 2. הם בחנו את הסיכון אל מול טיפול באינסולין בזאלי.

ניתוח הנתונים כלל תקנון לערפלנים מג’וריים והטיות מבוססות-זמן תוך תקנון לטיפול בתרופות אחרות להפחתת רמות סוכר בדם והיסטוריה של דלקת לבלב.

במהלך תקופת המחקר, 33,377 חולים (6.1%) טופלו בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ו-106,849 (19.7%) טופלו באינסולין בזאלי, כאשר 1,665 מכל החולים אובחנו עם סרטן לבלב.

לא נמצאו עדויות לכך שטיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מלווה בסיכון מוגבר לסרטן לבלב, בהשוואה לטיפול באינסולין בזאלי.  יחס הסיכון המשוער לסרטן לבלב עם עליה אשל מינון יומי מוגדר אחד בכל יום של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לעומת אינסולין בזאלי בשנים 5-7 עמד על 0.50 (רווח בר-סמך 95% של 0.15-1.71).

ניתוח סטטיסטי נוסף להערכת השפעות הטיפול בקרב מטופלים חדשים משנה 5 והלאה לאחר התחלת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לעומת אינסולין בזאלי לא הצביע על הבדל מובהק סטטיסטית בין שתי קבוצות הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בסיכון מוגבר לסרטן לבלב לאורך שבע שנים לאחר התחלת טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1. עם זאת, דרושים נתונים נוספים אודות הסיכון לסרטן לבלב לאחר למעלה משבע שנות טיפול.

JAMA Netw Open, Jan 4, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה