Gastro other

עדויות חדשות תומכות בתועלת ארוכת הטווח של חיסון כנגד קורונה במבוגרים עם מחלת מעי דלקתית (Clin Gastroenterol Hepatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות בתועלת ארוכת הטווח של חיסון כנגד קורונה בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חיסון כנגד קורונה מונע התפתחות מחלה חמורה במרבית החולים עם מחלת מעי דלקתית, אך התרופות לדיכוי חיסוני עשויות להפחית את התגובה הסרולוגית. כעת הם עקבו אחר מבוגרים עם מחלת מעי דלקתית לאורך לפחות שנה אחת לאחר קבלת חיסון כנגד הנגיף במטרה לזהות גורמים הקשורים עם זיהום בנגיף קורונה לאחר החיסון, לקבוע רמת נוגדנים מגנים כנגד הנגיף, לאפיין את תגובת הנוגדנים לאורך זמן ולזהות גורמים הקשורים עם משך תגובה חיסונית הומוראלית.

החוקרים התבססו על מחקר עוקבה של מבוגרים עם מחלת מעי דלקתית שקיבלו חיסון כנגד קורונה ובחנו גורמים הקשורים עם התפתחות הזיהום הנגיפי לאחר חיסון. הם השלימו ניתוח לבחינת הקשר בין רמת נוגדנים כנגד SARS-CoV-2 לאחר 12 שבועות מקבלת החיסון והתפתחות זיהום בנגיף קורונה לאחר מכן וניסו לקבוע רמת סף להגנה. עוד הושלם ניתוח נפרד להערכת גורמים הקשורים עם נוכחות נוגדנים כנגד קורונה לאחר 52 שבועות מקבלת החיסון.

קרוב למחצית (43%) מבין 1,869 משתתפים פיתחו COVID-19 לאחר החיסון, אך מרבית הזיהומים היו בדרגה קלה ופחות מ-1% נדרשו לאשפוז. גיל מתקדם (יחס סיכון של 0.57, רווח בר-סמך 95% של 0.44-0.74 בהשוואת מבוגרים בגילאי 50-59 שנים לעומת אלו בגילאי 18-29 שנים)  וטיפול בקורטיקוסטרואידים (יחס סיכון מתוקן של 0.58, רווח בר-סמך 95% של 0.39-0.87) נקשרו עם סיכון מופחת לזיהום בקורונה לאחר החיסון.

במרבית המשתתפים (98%) תועדו רמות נוגדנים מדידות לאחר 52 שבועות מקבלת החיסון. הנתונים מעידים על קשר חיובי בין רמות נוגדנים לאחר 12 שבועות ומספר מנות חיסון ובין רמות נוגדנים גבוהות יותר לאחר 52 שבועות, בעוד שטיפול במעכבי TNF-Alpha נקשר עם רמות נמוכות יותר.

החוקרים מסכמים וכתבים כי חיסון כנגד COVID-19 מספק הגנה יעילה וממושכת במרבית המבוגרים עם מחלת מעי דלקתית, כולל אוכלוסיות פגיעות דוגמת מטופלים בקורטיקוסטרואידים וחולים מבוגרים יותר. בחולים עם מחלת מעי דלקתית תתכן תועלת למנת דחף של חיסון כנגד קורונה.

Clin Gastroenterol Hepatol, Feb 16, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה