GERD/Gastritis

מה בין דיכאון וחרדה ובין מחלת החזר קיבה-וושט? (Am J Gastroenterol)

 במאמר שפורסם בכתב העת The American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה מהן עולה כי עד אחד מכל שלושה חולים עם GERD (או Gastroesophageal Reflux Disease) סובל מתסמיני חרדה ודיכאון, כאשר סביר להניח כי דיכאון וחרדה מצידם גם מעלים את הסיכון להתפתחות GERD.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים דיווחו על קשר בין GERD ובין הפרעות פסיכיאטריות נפוצות, בעיקר חרדה ודיכאון. עם זאת, היקף הקשר אינו מובן היטב ולכן הם ביקשו לבחון את הנושא באופן שיטתי והשלימו חיפוש מקיף במספר מאגרי נתונים, כולל Embase, PubMed, Scopus ו-Web of Science, לזיהוי מחקרים תצפיתיים שדיווחו על שיעורי הימצאות חרדה ו/או דיכאון על-בסיס שאלונים וכלל לפחות 100 מבוגרים עם GERD. עוד נכללו מחקרי עוקה שבחנו את הסיכון להיארעות GERD בחולים עם חרדה/דיכאון ולהיפך. לבסוף, הם הכללו מחקרי רנדומיזציה מנדליאנית שבחנו קשר סיבה ותוצאה בין חרדה/דיכאון ובין GERD.

 הסקירה כללה 36 מחקרים מתאימים, כאשר שיעורי הימצאות תסמיני חרדה ודיכאון עמדו על 34.4% (רווח בר-סמך 95% של 24.7-44.2%) ו-24.2% (רווח בר-סמך 95% של 19.9-28.5%) בקרב חולים עם GERD, על-סמך נתונים משלושים מחקרים, בהתאמה.

 הן תסמיני חרדה והן תסמיני דיכאון היו נפוצים יותר בחולים עם GERD, בהשוואה לביקורות בריאות (יחס סיכויים של 4.46, רווח בר-סמך 95% של 1.94-10.25; ויחס סיכויים של 2.56, רווח בר-סמך 95% של 1.11-5.87, בהתאמה).

 על-פי נתונים משלושה מחקרי עוקבה, בקרב חולים עם GERD תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות דיכאון/חרדה ולהיפך.

 לבסוף, מחקרי רנדומיזציה מנדליאנית תמכו בקשר הגנטי בין הפרעות מצב רוח אלו ובין סיכון מוגבר להתפתחות GERD ולהיפך.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי חולים רבים עם GERD סובלים מתסמיני דיכאון וחרדה וכי ככל הנראה קיים קשר סיבתי דו-כיווני בין חרדה/דיכאון ובין GERD.

 Am J Gastroenterol, Aug 21, 2023

 לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה