Geriatrics

הקפדה על נטילת מולטי-ויטמינים עשויה לשפר תפקוד קוגניטיבי בקשישים (Am J Clin Nutr)

הקפדה על נטילה יומית של מולטי-ויטמינים עשויה להביא לשיפור בזיכרון בקשישים, בהשוואה לפלסבו, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition. מהנתונים עולה כי בקרב קשישים שנטלו מולטי-ויטמינים יכולת זכירה מיידית הייתה טובה יותר בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו לאחר שנה אחת. ההשפעה של נטילת התוספים הייתה דומה לשינוי של כשלוש שנים בזיכרון על-רקע גילי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לתפקוד הקוגניטיבי חשיבות רבה בקשישים, אך כיום אין גישות טיפול יעילות רבות להאטת ההידרדרות הקוגניטיבית.  מחקר קודם מצא כי דפוסי תזונה בריאים עשויים להאט הידרדרות קוגניטיבית על-רקע הגיל ולספק הסבר לחלק מההבדלים בין מבוגרים בקצב השינוי בתפקוד הקוגניטיבי לאורך הזמן.

רבים סבורים כי נטילת תוספים או ויטמינים בכל יום עשויה להאט התקדמות ליקוי קוגניטיבי. כמו כן, מדובר בהתערבות בטוחה, זמינה ויחסית לא-יקרה. עם זאת, לא ברור אם למולטי-ויטמינים השפעה חיובית על התפקוד הקוגניטיבי בקשישים מאחר ואין מחקרים רבים בנושא.

במסגרת המחקר הנוכחי חולקו באקראי 3,562 משתתפים לקבוצת פלסבו או לתוסף יומי של מולטי-ויטמין (Centrum Silver) והשלימו סדרת מבחנים נוירו-פסיכולוגיים כל שנה לאורך שלוש שנים. התוצא העיקרי היה יכולת זכירה מיידית (Immediate Recall) במבחן ModRey או שינויים בזיכרון אפיזודי. החוקרים גם בחנו את השינוי לאורך זמן בתוצאות מבחנים נוירו-פסיכולוגיים לזיהוי אובייקט ותפקוד ניהולי לאורך שלוש שנות מעקב ושינויים בזיכרון אפיזודי לאורך שלוש שנים.

מהנתונים לאחר שנה אחת עולה כי בקרב קשישים בקבוצת ההתערבות תועד שיפור בזיכרון, בהשוואה למטופלים תואמים בזרוע הפלסבו.  ההשפעה נותרה לאורך שלוש שנות מעקב והייתה בולטת יותר במטופלים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. עם זאת, לתוספי מולטי-ויטמינים לא הייתה השפעה משמעותית על תפקוד ניהולי, שימור זיכרון או זיהוי אובייקטיבים.

על-פי ניתוח חתך של הקשר בין גיל ותוצאות במבחן ModRey, החוקרים העריכו כי נטילת מולטי-ויטמינים הובילה לשיפור הזיכרון לעומת פלסבו בהיקף המקביל לשינוי של 3.1 שנים בזיכרון על-רקע הגיל.

החוקרים כותבים כי על רופאים לשקול לעודד את המטופלים המבוגרים שלהם ליטול תוספי מולטי-ויטמינים במטרה לסייע בתפקוד הקוגניטיבי. הממצאים מציעים כי מדובר בגישה זמינה ובטוחה לשימור התפקוד הקוגניטיבי בקשישים. עם זאת, הם מדגישים כי המחקר התמקד רק בהידרדרות קוגניטיבית תקינה על-רקע גילי ולא בהשפעות קוגניטיביות של מחלות נוירו-דגנרטיביות דוגמת מחלת אלצהיימר.

 

Am J Clin Nutr, June 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה