Glaucoma

חשיבות מדידת לחץ תוך-עיני בבוקר ובערב (Cureus)

מאחר והלחץ התוך-עיני יורד לאורך היום, חשוב להשלים הערכה של הלחץ התוך-עיני בשעות הבוקר ובשעות הערב על-מנת לעקוב בצורה יעילה אחר מחלות התלויות בלחץ תוך-עיני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב בעת Cureus.

החוקרים מסבירים כי לחץ תוך-עיני הינו מדד המשמש לזיהוי, אבחנה ומעקב אחר מחלות עיניות, דוגמת גלאוקומה. עם זאת, מדד זה משתנה לאורך היום ולכן ייתכנו מצבים של לחץ תוך-עיני בטווח התקין (בין 10 מ”מ כספית ועד 21 מ”מ כספית) בנקודת זמן אחת, אך עליה מעבר לסף זה בשעה אחרת של היום.

מדגם המחקר כלל 34 משתתפים (12 גברים, 22 נשים), כאשר החוקרים השלימו הערכה של לחץ תוך-עיני בשעה 9 בבוקר, 12 בצהריים, 3 אחר הצהריים ו-6 בערב. עוד הושלמה היסטוריה רפואית, הערכה עם מנורת סדק והערכה רפרקציה לאחר המדידה האחרונה במטרה להבטיח כי ערכי לחץ תוך-עיני לא הושפעו ממדדים אחרים.

החוקרים זיהו הבדלים משמעותיים במדדי לחץ תוך-עיני בין נקודות הזמן בכל הקבוצות, למעט חולים עם זווית-צרה. לא זוהו הבדלים משמעותיים בשינויים במדדי לחץ תוך-עיני בכלל המדגם או על-פי זווית הפתיחה.

מאחר ולא זוהו הבדלים משמעותיים בין העיניים בהערכה הראשונה, החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי רק בעין ימין של כל משתתף.

מהתוצאות עולה כי מדדי לחץ תוך-עיני עמדו בממוצע על 15.8 מ”מ כספית בשעה 9 בבוקר, לאחר מכן תועד ערך דומה של 15.8 מ”מ כספית ב-12 בצהריים, לחץ תוך-עיני ממוצע של 14.4 מ”מ כספית בשעה 3 אחר הצהריים ו-14.3 מ”מ כספית בשעה 6 בערב.

החוקרים לא זיהו קשר משמעותי בין לחץ תוך-עיני בכל נקודת זמן ובין גיל החולה, משך השינה או מספר המשקפיים.

למרות האתגרים והעלויות הכרוכות בניטור לחץ תוך-עיני לאורך היום, ממצאי המחקר הנוכחי, בשילוב עם העדויות בספרות הרפואית, מדגישים את חשיבות מדידת לחץ תוך-עיני בנקודות זמן שונות במטרה להבין את הדינמיקה המלאה בכל מטופל.

Cureus, Nov 15, 2023

לידיעה ב-Healio

1 תגובה
  1. משה קינק
    משה קינק אומר:

    בידוע זה שנים חשיבות בדיקות הדיורנל , ובמיוחד בקרב חולי גלאוקומה מוכחים. יתרה מכך : ידוע אף ידוע ממחקרים רבים כי בקרב הנ”ל מוצאים לחצים גבוהים דווקא לפנות בוקר , כך שהשוואה בין 9 בבוקר לשעות אחה”צ /ערב איננה מציירת תמונה אמיתית/מלאה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה