Hand

איזון גליקמי ירוד מלווה בסיכון מוגבר לאצבע הדק בחולים עם סוכרת מסוג 1 ומסוג 2 (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז המוגלובין מסוכרר גבוה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות אצבע הדק בחולים עם סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אצבע הדק (Trigger Finger) הינה מחלה של היד הגורמת לאצבעות להיתקע במצב מכופף. סוכרת הינה גורם סיכון ידוע, אך לא ידוע אם איזון גליקמי הדוק מפחית את הסיכון לאצבע הדק. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם המוגלובין מסוכרר גבוה מלווה בסיכון מוגבר לאצבע הדק בחולים עם סוכרת.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Swedish National Diabetes Register, אשר כלל 9,682 חולים עם סוכרת מסוג 1 ו-85,755 חולים עם סוכרת מסוג 2 בגילאי 18 שנים ומעלה. במסגרת המחקר נבחן הקשר בין ריכוז המוגלובין מסוכרר ובין אצבע הדק, תוך תקנון לגיל, משך סוכרת, מדד מסת גוף ולחץ דם סיסטולי.

מדגם המחקר כלל 386 נשים ו-271 גברים עם סוכרת מסוג 1 ו-1,143 נשים ו-1,009 גברים עם סוכרת מסוג 2 ואבחנה של אצבע הדק.

מהנתונים עולה כי עליה בריכוז המוגלובין מסוכרר לוותה בעליה בסיכון לאצבע הדק בקרב חולים עם סוכרת מסוג 1 (יחס סיכויים של 1.26 בנשים ושל 1.40 בגברים, p<=0.001) ובחולים עם סוכרת מסוג 2 (יחס סיכויים של 1.14 בנשים ושל 1.12 בגברים, p<0.001 ו-p=0.003, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי היפרגליקמיה מעלה את הסיכון להתפתחות אצבע הדק בקרב חולים עם סוכרת מסוג 1 ומסוג 2 וכי טיפול אופטימאלי חשוב למניעת סיבוכי סוכרת בידיים, דוגמת אצבע הדק.

 

Diabetes Care, Nov 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה