Hand

ניתוח שרוול קיבה מלווה בסיכון מופחת לשבר שורש כף יד במתבגרים ובמבוגרים צעירים (Osteoporos Int)

במאמר שפורסם בכתב העת Osteoporosis International מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח שרוול קיבה מלווה בירידה בטווח הקצר בסיכון לשבר שורש כף יד. עם זאת, המשך אובדן עצם למרות משקל גוף יציב לאחר שנה ושנתיים מלווה בעליה בסיכון לשבר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח שרוול קיבה (Vertical Sleeve Gastrectomy, או VSG) משפר בריאות מטבולית בצעירים עם השמנה, אך מלווה באובדן משמעותי של מסתם עצם וחוזק העצם. לאור זאת, הם בחנו את הסיכון לשברים לאחר ניתוח שרוול קיבה על-בסיס יחס LSR (או Load-to-Strength Ratio), המשלב את חוזק העצם עם הכוח הצפוי בעקבות נפילה.

המחקר הפרוספקטיבי לאורך שנתיים כלל צעירים בגילאי 13-24 שנים עם השמנת-יתר, אשר הופנו לניתוח שרוול קיבה (24 משתתפים), או שינוי אורחות חיים (34 משתתפים). הם השלימו בדיקת HR-pQCT (או High Resolution Peripheral Quantitative Computed Tomography) של רדיוס דיסטאלי וניתוח MEA (או Microfinite Element Analysis) להערכת חוזק העצם וחישוב יחס LSR.

מהנתונים עולה כי בצעירים לאחר ניתוח שרוול קיבה נרשמה ירידה של 26.4% במשקל הגוף לאחר שנה אחת (p<0.001), אשר נשמרה עד לשנה השנייה, בעוד שבקבוצת הביקורת נרשמה עליה במשקל לאחר שנתיים (4.5%) (p=0.009).

עוצמת הכוח החזויה ירדה לאחר שנה אחת ולאחר שנתיים לאחר ניתוח שרוול קיבה (p<0.001), אך עלתה לאחר שנתיים בקבוצת הביקורת (p=0.011). הערכת חוזק העצם נותרה ללא שינוי לאחר שנה אחת, אך פחתה שנתיים לאחר ניתוח שרוול קיבה (p<0.001), בעוד שבקבוצת הביקורת לא נרשם שינוי בחוזק העצם.

לאחר שנה אחת, יחס LSR ירד בקרב משתתפים לאחר ניתוח שרוול קיבה (p<0.001), עדות לסיכון מופחת לשברים. לאחר שנתיים, יחס LSR היה נמוך יותר בהשוואה ליחס ההתחלתי (p<0.001), אך גבוה יותר בהשוואה ליחס שתועד בשנה הראשונה (p=0.001). מנגד, בקבוצת הביקורת לא תועד שינוי ביחס LSR.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על ירידה קצרת-טווח בסיכון לשבר שורש כף יד בצעירים לאחר ניתוח שרוול קיבה. עם זאת, המשך אובדן עצם למרות משקל יציב בין שנה ושנתיים לאחר הניתוח מוביל עליה מדאיגה בסיכון לשבר. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים עם מעקב ארוך יותר על-מנת להבין טוב יותר את הסיכון לשברים.

Osteoporos Int, Oct 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה