Headache

מחקר חדש קובע כי נעשה שימוש מופרז בבדיקות הדמיה להערכת כאבי ראש (ANA)

למרות שההנחיות הנוכחיות ממליצות כנגד בדיקת CT או MRI במצבים של כאבי ראש ללא-סיבוכים, רופאים ראשוניים מזמינים בדיקות אלו בעלות שנתית של כמיליארד דולרים, כך דיווחו חוקרים במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Neurological Association.

לדברי החוקרים, בדיקות הדמיה של המוח נערכות באופן שגרתי גם במצבים קליניים נפוצים (מיגרנה, כאבי ראש כרוניים, בהעדר סימני אזהרה), כאשר ההנחיות יוצאות מופרשות כנגד גישה זו.

במהלך ביקורים שגרתיים לרופא הראשוני, בדיקות CT או MRI הוזמנו ל-9.1% מהחולים עם כאב ראש ראשוני כרוני ול-13.6% מהחולים עם מיגרנה.

על-בסיס נתונים מ-NAMCS (National Ambulatory Medical Care Surveys), החוקרים בחנו את השימוש בבדיקות הדמיה בארצות הברית להערכת מבוגרים עם תלונות על כאבי ראש בין השנים 2007-2010. הסקירה לא כללה נבדקים עם סימני האזהרה הבאים: היריון, חום, AIDS/HIV, Temporal Arteritis, Trigeminal Neuralgia, אפילפסיה, ממאירות וכאב ראש מקבצי.

מבין 50.3 מיליון ביקורים למרפאות חוץ בשל כאב ראש מכל סוג, 12.4% מהמטופלים עברו בדיקות הדמיה של המוח. מבין החולים שהתלוננו על מיגרנה, 9.8% עברו בדיקות הדמיה. הרופא המטפל הראשוני, שלא היה רופא מומחה, הזמין את בדיקות ההדמיה הללו.

גם לאחר שהחוקרים הוציאו מניתוח הנתונים מטופלים עם גורמי סיכון לפתולוגיה תוך-גולגולתית, הם עדיין מצאו כי 12% מהחולים עם תלונות על כאבי ראש ו-8.6% מהחולים עם מיגרנה עברו בדיקות הדמיה אלו.

במהלך בדיקות שגרתיות לרופא הראשוני בשל כאבי ראש ראשוניים כרוניים, 9.1% עברו בדיקות הדמיה. מבין אלו עם התלקחות של כאבי ראש ישנים, 13.6% עברו בדיקות הדמיה.

במהלך ביקורים שגרתיים, הרופא המטפל הראשוני הזמין את הבדיקות ל-5.6% מהחולים עם מיגרנה ראשונית כרונית ול-8.6% מהחולים עם התלקחות של מיגרנה ישנה. באשר לחולים חדשים במרפאה, הסיכוי להשלמת בדיקות הדמיה אלו היה גבוה עוד יותר בהשוואה לחולים חוזרים (יחס סיכויים של 3.2).

החוקרים מדווחים כי בדיקות ההדמיה הצביעו על ממצא משמעותי חריג רק ב-1-3% מכלל המטופלים עם כאב ראש כרוני מכל סוג.

החוקרים מציינים כי הרופאים ציינו כסיבה המובילה לבדיקות אלו, את הרגעת המטופל.

ANA 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה