Headache

הסכנות הכרוכות בהגבלת ביצוע בדיקות הדמיה להערכת כאבי ראש (Neurosurgery)

המלצות חדשות במסגרת פרויקט Choosing Wisely היוצאות כנגד ביצוע בדיקות הדמיה בחלק מהחולים עם כאבי ראש עשויות להוביל לעיכוב או פספוס אבחנה של גידול מוחי, כך מזהירים נוירו-כירורגים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת וושינגטון, במאמר מיוחד שפורסם בכתב העת Neurosurgery.

המומחים כותבים כי מניסיונם, חולים עם גידולים מוחיים עשויים לפנות להערכה רפואית בשל כאבי ראש בלבד, ללא תסמינים או סימנים נוירולוגים אחרים. להוכחת טענתם, הם ערכו סקירה רטרוספקטיבית שכללה 95 חולים עם אבחנה מאושרת של גידול מוחי. כמחצית מהחולים (48.4%) סבלו ממספר תסמינים, דוגמת פרכוסים, הפרעה בדיבור או הפרעה בתפקוד קוגניטיבי, או הפרעות נוירולוגיות אחרות. עם זאת, כרבע מהחולים (24%) סבלו מכאבי ראש בלבד, לא סבלו כלל מתסמינים, או ללא תסמינים ספציפיים.

ב-11 חולים (11.6%), כאבי ראש היו התסמין היחיד של הגידול המוחי. ארבעה מחולים אלו דיווחו על הופעה חדשה של כאבי ראש, שענו על הקריטריונים לבדיקות הדמיה של המוח לפי ההמלצות העדכניות בפרויקט Choosing Wisely.

עם זאת, בשבעת החולים האחרים תועד כאב ראש מסוג מיגרנה או מסוג אחר שאינו דורש בדיקות הדמיה לפי ההמלצות העדכניות. בהתאם לסדרת ההמלצות עליה היו מקפידים, בדיקות הדמיה של המוח היו נדחות או לא מבוצעות לעולם ב-3-7% מהחולים עם גידולים מוחיים.

למרות שחולים עם כאבי ראש לרוב אינם סובלים מגידולים מוחיים, בחולים עם גידולים מוחיים לעיתים קרובות התסמין היחיד הוא כאבי ראש, כאשר בחלק מהמקרים מדובר בתסמינים מינימאליים. לפיכך, ההנחה לפיה גידולים מוחיים תמיד מופיעים עם תסמינים שהם מעבר לכאבי ראש אינה נכונה.

Neurosurgery. 2015;76:1-6

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה