Headache

משך ומאפייני כאבי ראש ממושכים לאחר דימום תת-עכבישי משנית למפרצת  (J Head Face Pain)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Head and Face Pain מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של כאב ראש ממושך לאחר דימום תת-עכבישי עקב מפרצת וכי שכיחות כאבי ראש פוחתת בהדרגה עם הזמן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מידע רב אודות שכיחות ומאפייני כאבי ראש בטווח הארוך לאחר דימום תת-עכבישי משנית למפרצת מוחית ואין מחקרים שבחנו את הנושא מעבר לשלוש שנים. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות ארוכת הטווח, הפרוגנוזה והפנוטיפ של כאב ראש עיקש לאחר דימום תת-עכבישי משנית למפרצת.

החוקרים השלימו ניתוח רטרוספקטיבי להשוואת מקרים של דימום תת-עכבישי משנית למפרצת אל מול ביקורות במאגר UK Biobank, מחקר עוקבה פרוספקטיבי. הם השוו את שכיחות כאבי ראש והפנוטיפ של כאבי הראש ואת השינוי בשכיחות כאבי ראש עם הזמן.

מהתוצאות לאחר חציון של 7.5 שנים עולה כי כאבי ראש היו נפוצים יותר לאחר דימום תת-עכבישי עם מפרצת, בהשוואה לביקורות (29.9% לעומת 19.3%, P<0.001). תדירות כאבי ראש פחתה עם הזמן (p=0.028), כאשר השיעורים עמדו על 50% מהחולים (29 מבין 58 חולים) בשנה הראשונה וירדו ל-28% (13 מבין 47 חולים) לאחר עשר שנים.

החוקרים לא זיהו קשר בין תדירות כאבי ראש ובין חומרת דימום תת-עכבישי משנית למפרצת (p=0.803), טיפול (p=0.560), או הידרוצפלוס (p=0.214).

מהנתונים עולה שכיחות גבוהה יותר באופן עקבי של מאפייני מיגרנה לאחר דימום תת-עכבישי משנית למפרצת, בהשוואה לביקורות, אם כי הבדל זה לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שכיחות גבוהה של כאב ראש לאחר דימום תת-עכבישי משנית למפרצת, אשר יורדת בהדרגה עם הזמן. השכיחות המוגברת של מאפייני מיגרנה מרמזת לכך שבחלק מהחולים עם כאב ראש לאחר דימום תת-עכבישי תתכן תועלת לטיפול כנגד מיגרנה.

 

J Head Face Pain, Nov 25, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה