Hemostasis

השפעת גודל המבחנות לבדיקות דם (מתוך כנס ה-ICCN)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- International Conference on Cancer Nursing (ICCN) ה-16 בחודש מרץ 2010, עולה כי שימוש במבחנות קטנות יותר לבדיקות דם הוביל לירידה בכמות הדם שנאסף, מבלי להשפיע על תוצאות הבדיקות.

החוקרים ערכו סקירת ספרות במספר מאגרי נתונים, על מנת לקבוע את כמות הדם המינימאלית הנדרשת לביצוע בדיקות המעבדה מסוימות, ואיתרו 26 מאמרים רלוונטיים. בדיקות המעבדה שנסקרו כללו ספירת דם, תפקודי קרישה כולל PT ו-PTT, בדיקת גזים בדם עורקי, פאנל מטבולי (“כימיה”) בסיסי ומקיף, מגנזיום ופוספט, תפקודי כבד וטרופונין.

החוקרים מדווחים כי כאשר נעשה שימוש במבחנות קטנות בחצי הגודל (3.5 מ”ל לעומת 8.5 מ”ל), לא נמצאו שינויים בתוצאות הבדיקות. לדבריהם, מעבר ממבחנות מבוגרים למבחנות הילדים הקטנות יותר הוביל לצמצום כמות הדם שנלקחה.

החוקרים מסבירים כי לאחר קבלת ממצאי המחקר, החל שימוש במבחנות הקטנות ביחידות ההתאוששות והטיפול נמרץ בבית החולים שלהם. כעת הם בוחנים את השימוש גם ביחידות טרום-ניתוח ויחידות להשתלת מח עצם. הם מציינים כי ייתכן ואפשר להשתמש בכמויות דם קטנות עוד יותר, אך כמות הדם המינימאלית הוגבלה ע”י גודל המבחנה וזמינות ציוד אוטומאטי לבדיקת מבחנות קטנות יותר. להערכתם, מבחנות קטנות מובילות לסיכון קטן יותר להמוליזה של הדגימה היות והואקום שלהן קטן יותר.

החוקרים מפרטים כי בשבוע אחד הוזמנו 375 בדיקות, שדרשו 3,750 מ”ל של דם בשימוש במבחנות בגודל 10 מ”ח, או 187.5 מ”ל של דם לחולה. לעומת זאת, שימוש במבחנות בגודל 3.5 מ”ל דורש 1312.5 מ”ל של דם, ולכן חוסך 2,741.5 מ”ל של דם.

מומחית מהתחום ציינה כי תוצאות המחקר תומכות בשימוש במבחנות קטנות יותר, ונראה שהשיטה בטוחה ויעילה. המומחית המליצה לערוך מחקר המשך, על מנת לבסס את הממצאים ולוודא כי לא חלה עליה במספר הבדיקות החוזרות שיש לבצע כתוצאה משימוש בכמויות דם קטנות יותר.

מתוך הכנס 16th International Conference on Cancer Nursing (ICCN) 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה