Hip

ניתוח ארתרוסקופי עשוי להשפיע לטובה על המהלך הטבעי של אוסטיאוארתריטיס בחולים עם תסמונת צביטת הירך (Am J Sports Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Sports Medicine עולה כי תיקון ארתרוסקופי מלווה בתוצאות טובות יותר בחולים עם תסמונת צביטת הירך (Femoroacetabular Impingement) למרות התקדמות דומה של אוסטיאוארתריטיס לעומת חולים לאחר טיפול לא-שמרני.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 100 חולים (200 ירכיים) לאחר ניתוח ארתרוסקופי ראשוני חד-צדדי של הירך (100 ירכיים) או טיפול שמרני (100 ירכיים) בשל תסמונת צביטת הירך בין 2010 ו-2012.

התוצאים שנבחנו כללו התקדמות הדמייתית של אוסטיאוארתריטיס וסיווג לפי Tonnis Classification. החוקרים מציינים כי 98% מהירכיים שנותחו ו-99% מאלו שטופלו שמרני היו בדרגה 0 או 1 לפי סיווג Tonnis לפני הניתוח.

לאחר מעקב ממוצע של 12 שנים, החוקרים מצאו כי ב-70% מהחולים שעברו טיפול ניתוחי או שמרני לא חלו הבדלים בדירוג לפי Tonnis. בירכיים שנותחו תועדו דרגות Tonnis טובות יותר ב-25% מהחולים, בעוד שבקבוצת הטיפול השמרני תועד שיפור במדד ב-5% מהחולים. בסיכומו של דבר, ב-28% מהירכיים לאחר ניתוח וב-48% מאלו לאחר טיפול שמרני חלה התקדמות לדירוג Tonnis גרוע יותר בתום המעקב.

מניתוח לפי תתי קבוצות עלה כי ניתוח ארתרוסקופי לווה בירידה של 42% בסיכון היחסי להתקדמות אוסטיאוארתריטיס בהשוואה לטיפול שמרני. החוקרים מציינים כי גיל מבוגר יותר, צביטה עם דיספלזיה, דירוג Tonnis גרוע יותר לפני הניתוח וזווית אלפא גדולה מ-65 מעלות הינם גורמי סיכון להתקדמות אוסטיאוארתריטיס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שבמרבית החולים עברו ניתוח ארתרוסקופי של הירך בשל תסמונת צביטת הירך לא תועדו הבדלים בין ירכיים שנותחו ואלו שטופלו שמרנית בכל הנוגע להתקדמות הדמייתית של אוסטיאוארתריטיס, המהלך הטבעי השתנה לטובה ב-25% מהחולים בהם דירוג Tonnis היה טוב יותר לאחר תיקון ארתרוסקופי.

Am J Sports Med, April 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה