IBD

צריכת מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר למחלת קרוהן (Journal of Crohn’s and Colitis)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Crohn’s and Colitis מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכה רבה יותר של מזון אולטרה-מעובד מלווה בשיעורי היארעות גבוהים יותר של מחלת קרוהן, אך לא קוליטיס כיבית. בחולים עם אבחנה קודמת של מחלת מעי דלקתית, צריכת מזון אולטרה-מעובד הייתה גבוהה יותר משמעותית, בהשוואה לביקורות, ולוותה בסיכון מוגבר לצורך בהתערבות ניתוחית בשל מחלת המעי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים קשרו בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין עליה ברחבי העולם בהיארעות והימצאות מחלות כרוניות, כולל מחלת מעי דלקתית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין היארעות והימצאות מחלת מעי דלקתית ותוצאים רלבנטיים למחלת מעי דלקתית.

החוקרים השלימו מחקר חתך ומחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל 187,854 משתתפים ממאגר UK Biobank, תוך התבססות על שאלוני תזונה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין שיעורי ההימצאות וההיארעות של מחלת מעי דלקתית.

מדגם המחקר כלל 185,849 משתתפים (גיל ממוצע של 56.2 שנים), אשר היו במעקב ממוצע לאורך 9.84 שנים.

במהלך המעקב, 841 חולים פיתחו מחלת מעי דלקתית (251 מחלת קרוהן ו-590 קוליטיס כיבית).

מהנתונים עולה כי צריכת מזון אולטרה-מעובד הייתה גבוהה יותר משמעותית בחולים עם מחלת מעי דלקתית עם יחס סיכויים של 1.94 (רווח בר-סמך 95% של 1.52-2.49) בחולי קרוהן ויחס סיכויים של 1.39 (רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.65) בחולים עם קוליטיס כיבית.

בהשוואה לצריכה מעטה של מזון אולטרה-מעובד, צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד לוותה בעליה מובהקת סטטיסטית בהיארעות מחלת קרוהן (יחס סיכון של 2.00, רווח בר-סמך 95% של 1.32-3.02), אך ללא עליה מובהקת סטטיסטית בסיכון לקוליטיס כיבית.

מהנתונים עולה קשר מובהק סטטיסטית בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין סיכון גבוה פי ארבע לניתוח על-רקע מחלת מעי דלקתית (יחס סיכון של 4.06, רווח בר-סמך 95% של 1.52-10.86).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את ההשפעה של צריכת מזון אולטרה-מעובד על הפתוגנזה של מחלת מעי דלקתית ותוצאות המחלה.

Journal of Crohn’s and Colitis, Apr 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה