IBD

צריכת פירות וירקות עשויה להפחית את הסיכון למחלת קרוהן (Clin Gastro and Hepatol)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology עולה כי צריכת בשר לא-מעובד או בשר מעובד מינימאלית, בפרט פירות וירקות, מפחית את הסיכון להתפתחות מחלת קרוהן במחצית. עם זאת, ההשפעה המגנה הנ”ל לא תוארה בחולים עם קוליטיס כיבית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מזון תעשייתי נקשר עם סיכון מוגבר למספר מחלות כרוניות. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין דרגת העיבוד של המזון ובין הסיכון למחלת קרוהן וקוליטיס כיבית במחקר European Prospective Investigation in to Cancer and Nutrition .

המחקר כלל נתונים אודות 413,590 משתתפים (68.6% נשים; גיל ממוצע של 51.7 שנים) משמונה מדינות ברחבי אירופה. נתונים תזונתיים נאספו בתחילת המחקר על-בסיס שאלוני תזונה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין שיעור צריכת מזון לא-מעובד/מעובד מינימאלית ומזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון לקוליטיס כיבית ומחלת קרוהן.

לאורך מעקב ממוצע של 13.2 שנים תועדו 179 מקרים חדשים של מחלת קרוהן ו-431 מקרים חדשים של קוליטיס כיבית. הסיכון למחלת קרוהן היה נמוך יותר באלו עם צריכה רבה של מזון לא-מעובד/מעובד מינימאלית (יחס סיכון מתוקן בהשוואת רבעון עליון לעומת תחתון של 0.57, p<0.01), בפרט צריכת פירות וירקות (יחס סיכון מתוקן של 0.54, רווח בר-סמך 95% של 0.34-0.87 ויחס סיכון מתוקן של 0.55, רווח בר-סמך 95% של 0.34-0.91, בהתאמה).

החוקרים לא זיהו קשר בין צריכת מזון לא-מעובד/מעובד מינימאלית וצריכת מזון לא-מעובד/מעובד מינימאלית ובין הסיכון לקוליטיס כיבית. לא זוהה קשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון לקוליטיס כיבית ומחלת קרוהן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי צריכת מזון לא-מעובד או מעובד מינימאלית מלווה בסיכון מופחת למחלת קרוהן. לא זוהה קשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון לקוליטיס כיבית או מחלת קרוהן.

Clin Gastro and Hepatol, Mar 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה