IBD

התועלת של התחלת טיפול ביולוגי מוקדם בילדים ומבוגרים עם מחלת מעי דלקתית (Gastroenterology)

מתוצאות מחקר חדש מישראל בראשות פרופ’ דן טרנר מהמרכז הרפואי שערי צדק בירושלים עולה כי מתן טיפול ביולוגי בשלב מוקדם מלווה בסיכון מופחת להתערבות ניתוחית בחולים עם מחלת קרוהן, כמו גם בסיכון נמוך יותר לתלות בסטרואידים. עם זאת, בחולים עם קוליטיס כיבית לא תועדה ירידה בסיכון לניתוח כריתת מעי גס או מחלה תלויה בסטרואידים בעקבות התחלת טיפול ביולוגי בשלב מוקדם.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם התחלה מוקדמת של טיפול ביולוגי מלווה בתוצאות טובות יותר בילדים ומבוגרים עם מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית.

מדגם המחקר כלל את כל החולים עם אבחנה של קוליטיס כיבית או מחלת קרוהן בישראל (2005-2020) אשר נכללו במדגם epi-IIRN, הכולל 98% מהאוכלוסייה. החוקרים בחנו את הקשר בין משך המחלה בעת התחלת טיפול ביולוגי (0-3 חודשים, 3-12 חודשים, 1-2 שנים או 2-3 שנים) ובין התוצאות בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

מבין 34,375 חולים במחקר (5,240 ילדים), 7,452 חולי קרוהן ו-2,235 חולים עם קוליטיס כיבית קיבלו טיפול ביולוגי. בקרב חולי קרוהן, מהנתונים עשר שנים לאחר אבחנת מחלת המעי הדלקתית עלה כי הסיכוי לניתוח על-רקע מחלת קרוהן ירד בהדרגה אך באופן מתון עם התחלת טיפול ביולוגי בשלב מוקדם; הבדל משמעותי תואר בין חולים שהחלו טיפול ביולוגי לאחר 2-3 שנים מתחילת המחקר ואלו שהחלו בטיפול ביולוגי במהלך שלושת החודשים הראשונה לאבחנה (31% לעומת 18%, בהתאמה, p=0.02; מספר נדרש לטיפול של 7.7 חולים), אך לא תועד הבדל בין חולים שהחלו בטיפול בתוך שלושה חודשים מאבחנת המחלה או לאחר 3-12 חודשים מהופעת מחלת קרוהן.

הסיכוי למחלה תלוית-סטרואידים לאחר עשר שנים עמד על 19% בקרב חולים שהחלו טיפול ביולוגי בתוך שלושה חודשים מהאבחנה, לעומת 31% בחולים שהחלו בטיפול ביולוגי לאחר 2-3 שנים (p<0.001) ו-37% לאחר 1-2 שנים מהאבחנה של מחלת קרוהן (p<0.001).

בחולים עם קוליטיס כיבית, לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי ניתוח כריתת מעי גס או מחלה תלוית-סטרואידים בין חולים שהחלו בטיפול ביולוגי בשלב מוקדם או מאוחר לאחר האבחנה.

המגמות בילדים עם מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית היו דומות לאלו שתוארו במבוגרים עם מחלת המעי הדלקתית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התחלת טיפול ביולוגי בשלב מוקדם אינה מפחית את הסיכון למספר סיבוכים של מחלת מעי דלקתית, למעט סיכון מופחת לניתוח בחולי קרוהן ומחלת קרוהן תלויה בסטרואידים. יש להשלים מחקרים נוספים על-מנת לאשר את הממצאים הללו. בחולים עם קוליטיס כיבית לא נרשם סיכון מופחת לכריתת מעי גס או מחלה תלוית בסטרואידים בעקבות התחלת טיפול ביולוגי בשלב מוקדם.

Gastroenterology, Feb 6, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה