Infertility

הקשר בין הפרעות פוריות ומומים מולדים (BMJ)

ממחקר חדש עולה כי טיפול הורמונלי כנגד הפרעות פוריות עשוי להגביר את הסיכון למומים מולדים. אולם, הסיבה להפרעות בפוריות, והפקטורים הגנטיים והנלווים עשויים גם הם לשחק תפקיד בנושא.

שכיחות מומים מולדים גבוהה יותר בקרב ילדים שנולדו בעזרת טיפולי ART (Assisted Reproductive Technology), בהשוואה לילדים שנולדו באופן ספונטני. אולם, מעט מאוד מחקרים ניסו להפריד בין השפעות ART ובין ההפרעה בפוריות. חלק מהגורמים המשפיעים על אי-פריון, מבוססים על מסלול סיבתי משותף, עם מנגנון האחראי להתפתחות מומים מולדים. המחקר הנוכחי נועד להעריך את שכיחות המומים המולדים כפונקציה של אי-פוריות והטיפול בה.

המחקר התבסס על 3 קבוצות נבדקים, 50,897 ילדים יחידים ו-1,366 תאומים שנולדו לזוגות פוריים (12 חודשים או פחות עד ההריון), 5,764 ילדים יחידים ו-100 זוגות תאומים שנולדו לזוגות לא-פוריים שהרו באופן טבעי (למעלה מ-12 חודשים עד להריון), ו-4,588 ילדים יחידים ו-1,690 זוגות תאומים שנולדו לאחר טיפולי ART. המדד העיקרי של המחקר היה שכיחות מומים מולדים, בעת השחרור מבית החולים.

שכיחות מומים מולדים היתה גבוהה יותר בקרב ילדים יחידים שנולדו לזוגות לא-פוריים, שהרו באופן טבעי, או לאחר טיפולים, בהשוואה לילדים יחידים שנולדו לזוג הורים פוריים (HR=1.20, 95% CI = 1.07-1.35 ו-HR=1.39, 95% CI = 1.23-1.57, בהתאמה). השכיחות הכוללת של מומים מולדים היתה קשורה ישירות למשך הזמן עד הכניסה להריון.

כאשר ניתוח התוצאות כלל רק את הילדים היחידים שנולדו לזוגות בלתי-פוריים, מצאו החוקרים כי שכיחות מומים באיברי המין היתה גבוהה יותר בקרב תינוקות שנולדו לאחר טיפול (HR=2.32, 95% CI = 1.24-4.35), בהשוואה לתינוקות שנולדו בעקבות הפריה טבעית.

החוקרים מצאו קשר בין טיפול הורמונלי בעקבות אי-פריון ובין מומים מולדים באיברי המין, אך מהתוצאות נראה כי השכיחות המוגברת של מומים מולדים בילדים יחידים, בעקבות טיפולי ART, נובעת בחלקה מהפרעת הפריון ברקע או מהפקטורים הקשורים בה.

מגבלות המחקר כוללות, בין היתר, הטיית בחירה אפשרית, מדגם קטן של ילדים עם מומים ספציפיים, עוצמה בלתי מספקת לזיהוי עליה קטנה בשכיחות מומים מולדים.

בכדי להעריך נכונה את השפעות טיפולי ART, יש להיעזר בנבדקים לא-פוריים, שהרו באופן ספונטני, כקבוצת ביקורת. החוקרים מסכמים וכותבים כי מצד אחד יש להציע לזוגות לא-פוריים לערוך בדיקות סקר לפני הלידה, ומצד שני, יש לערוך מחקרים שיתמקדו בזיהוי המנגנונים בבסיס הקשר שבין מומים מולדים והפרעות פוריות.

BMJ. 2006;333:679-684

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה